→ Встигни заробити Hamster — нова криптовалюта в Telegram, заробляй за кожне натискання.

Nike: історія про те, як обійти конкурентів та стати брендом №1

74

Оцінили: 15

Зміст:
Розмір шрифту:

Nike: історія про те, як обійти конкурентів та стати брендом №1

Історія Nike розповідає про те, як звичайний продавець взуття став мільярдером, створив спортивну імперію та дав життя бренду, який сьогодні вважається найціннішим у світі. Nike живе спортом, підкорює нові вершини та надихає інших на небувалі досягнення. А починалося все з 1000 доларів та однієї ідеї. Бажаєте дізнатися подробиці? Тоді читайте цю статтю.

Nike – найбільший та найдорожчий спортивний бренд у світі

Nike – американська транснаціональна компанія, яка спеціалізується на розробці, виробництві та продажу спортивного та повсякденного одягу та взуття. Бренд представлений у всьому світі. Сайт корпорації: www.nike.com.

Майже вся продукція виготовляється в Азії на заводах-підрядниках, а компанія об'єднує всі торгові марки, розробляє дизайн і володіє мережею фірмових магазинів. Штаб-квартира Nike базується у Бівертоні (штат Орегон, США).

Конкуренти Nike – Adidas та Puma.

За даними на 2018 рік, у компанії працюють 76 700 співробітників у 52 країнах світу.

Nike продає товари під власною маркою та під брендами Nike Golf, Nike Pro, Nike+, Air Jordan, Nike Blazers, Air Force 1, Nike Dunk, Air Max, Foamposite, Nike Skateboarding, Nike CR7, а також Hurley International, Converse та Jordan .

Заснували компанію студент Орегонського університету та бігун університетської команди Філ Найт (Philip Hampson Phil Knight) та його тренер Білл Бауерман (William Jay Bill Bowerman). Це сталося у січні 1964 року.

Філ Найт очолював Nike до 2004 року, потім він обійняв посаду голови ради директорів. Так сталося після загибелі його старшого сина Метью.

За словами Найта, через роботу він надто мало часу проводив із сім'єю. Настільки мало, що одного разу почув від своєї дитини, що вона ніколи не носитиме взуття, зроблене батьком.

2004 року 34-річний Метью загинув під час занять дайвінгом на озері в Сальвадорі. Батько, переживши важкий удар, вирішує відійти від справ, щоб більше часу приділяти сім'ї та особливо своїм онукам.

У 2016 році Філ Найт пішов і зі своєї посади, а зараз обіймає посаду почесного голови корпорації.

У рейтингу Forbes «Найбагатші люди світу» (2019) Філ Найт знаходиться на 26-й позиції зі статками 33,4 млрд доларів. Крім Nike, він володіє компанією Laika, яка займається зйомкою анімаційних фільмів за технологією stop motion (зупинка руху).

Філ Найт за своє життя пожертвував 2,7 млрд. доларів. 797 млн. з цієї суми отримав Орегонський університет і 505 млн. – Стенфордський. 100 млн було перераховано до Інституту раку, який згодом отримав ім'я Knight Cancer Institute – на честь мецената.

Рейтинги, виробництво та доходи Nike

Nike є світовим лідером у сфері виробництва спортивного одягу, взуття та аксесуарів та визнаний найдорожчим спортивним брендом 2019 року за версією Forbes (з цінністю 36,8 млрд доларів). Бренд також посідає 14 місце у загальному списку найцінніших брендів світу.

Спортивне взуття виробляється на 112 фабриках у 12 країнах світу, переважно в Азії (49% – В'єтнам, 23% – Китай та 21% – Індонезія).

Одяг шиють на 334 фабриках у 36 країнах (27% – Китай, 22% – В'єтнам та 10% – Таїланд).

Фінансові показники (на 2019 рік):

  • активи: $23,7 млрд;
  • загальний дохід: $39,1 млрд;
  • чистий дохід: $4 млрд;
  • загальний капітал: $9 млрд.

Продаж за категоріями товарів:

взуття – $24,2 млрд;

одяг – $11,6 млрд;

інші товари – $1,4 млрд;

торгова марка Converse – близько $2 млрд.

Продаж по регіонах:

  • Північна Америка – 43%;

  • Європа, Африка та Близький Схід – 26%;

  • Китай – 17%;

  • Інші регіони – 14%.

Основна частка продажів посідає США. У країні відкрито 384 магазини Nike. Ще 768 працюють у інших країнах.

Благодійний фонд Nike

Nike використовує свої можливості, щоб боротися з бідністю, різними захворюваннями та допомагати дівчаткам-підліткам.

Зокрема, у 2011 році компанія об'єдналася з Grassroot Soccer (GRS) для боротьби з ВІЛ та СНІДом у країнах Африки. Фонд Nike не лише перераховував кошти на реалізацію програм з освіти населення та закупівлі ліків, а й залучав молодь до спорту та здорового способу життя.

Фонд Nike запустив програму "Girl Effect" для допомоги дівчаткам-підліткам, які проживають в Ефіопії, Руанді та Нігерії. Організація допомагає дівчатам у таких питаннях, як освіта, медицина та захист прав.

Завдяки інвестиціям Фонду допомогу отримали понад 500 000 дівчат із 80 країн світу.

Історія Nike: як одна ідея і $1000 змінили світовий ринок спортивного взуття

Сьогодні Nike вважається найціннішим спортивним брендом, а його засновник – одним із найбагатших людей у США. Доходи компанії становлять мільярди, і зараз важко повірити в те, що колись її засновник Філ Найт вважав кросівки Adidas надто дорогими.

З чого почалася історія легендарного бренду?

Можна сказати, що історія створення компанії почалася зі знайомства двох людей – студента Філа Найта та університетського викладача та спортивного тренера Білла Бауермана. Під час навчання Філ був бігуном на середні дистанції та входив до складу університетської команди, а Бауерман допомагав йому готуватись до змагань.

У той період у США було складно знайти гарне взуття за доступною ціною. Популярні кросівки Adidas коштували близько 30 доларів, тому їх могли дозволити собі далеко не всі спортсмени. Ті ж, хто купував дешевше взуття, часто натирали ноги та почували себе некомфортно. Тоді Філу і прийшла ідея змінити ситуацію.

Студент вирішив замовляти недороге, але якісне взуття в Азії та продавати його в США. У партнери він взяв свого тренера Білла Бауермана. У цю справу вони вклали по 500 доларів кожен.

У 1962 році Найт вирушив до Японії (саме цю країну напарники обрали як постачальник). Там він домовився про співпрацю із компанією «Onitsuka Tiger». Щоб переконати керівництво підписати з ним договір, Філ повідомив, що представляє американську фірму Blue Ribbon Sports, назва якої була вигадана практично на ходу. Пізніше ця компанія перетвориться на знаменитий бренд Nike.

Перші продажі з фургону та перший прибуток

У 1964 році BRS отримує першу партію взуття Tiger (зараз – це бренд Asics), яку Філ Найт продавав прямо зі свого фургона. Загалом за рік він заробив 8000 доларів.

Перший прибуток дозволив компанії розширюватися. Так до команди Найта та Бауермана приєднався Джефф Джонсон – колишній суперник Філа з бігу. Він починає активно спілкуватися зі спортсменами і з'ясовувати, що в цьому взутті їм подобається, а що ні, і в якому їм було б найзручніше.

Згодом Джонсон збільшив продажі, відкрив точку роздрібної торгівлі в Санта-Моніці (Каліфорнія), а також наполіг на зміні назви компанії. Blue Ribbon Sports він вважав невідповідним і недостатньо звучним, тому запропонував нове - Nike (але цей нейм офіційно був зареєстрований лише в 1971 році).

Наприкінці 1960-х рр. продажі з фургону припиняються, оскільки відкривається перший магазин компанії. На цьому підприємці не зупинилися і поступово утворилася фірмова мережа з кількох торгових точок. У 1971 році, коли офіційно з'явився бренд Nike, дохід компанії становив понад 1 млн. доларів.

Зміна діяльності: розворот у бік провадження

Коли японська компанія-постачальник Onitsuka Tiger помітила зростання продажів взуття в США, то захотіла викупити Nike і підняла ціна на товар. Тоді Найт вирішив розірвати договір і знайшов нового постачальника – компанію Nisho Awai з Японії. У цей же період він замислюється над тим, що час розпочинати власне виробництво, щоб не залежати від постачальників.

Першу пару взуття Nike розробив Білл Бауерман. Він побачив вафельницю своєї дружини і подумав, що можна випустити рифлену підошву, яка зробить взуття легшим і при цьому посилить поштовх.

Новинка з'явилася 1972 року – американські спортсмени взують кросівки Moon Shoe на Олімпійські ігри. Оригінальне взуття сподобалося атлетам, і до кінця року компанія заробила 3 млн. доларів.

Через 2 роки Nike розширює штат до 250 співробітників та виходить на закордонні ринки. Першою країною, де почали продавати найки, стала Канада. Продажі склали 5 млн доларів, а бренд почали впізнавати не лише у Штатах, а й за його межами.

Заявивши про себе всерйоз, Nike робить висновок, що новинки найкраще випускати перед важливими спортивними змаганнями, а співпраця зі спортсменами є гарною рекламою. Також, у компанії розуміють, що спорт може бути модним, а кросівки потрібні не лише атлетам, а й людям, які люблять здоровий спосіб життя та прагнуть тримати себе у формі.

Таким чином Nike розширив цільову аудиторію та збільшив продажі. 1977 року дохід від збуту продукції становив $25 млн.

Як відомо, попит породжує пропозицію, тому компанія запускає додаткові виробничі лінії у США та відкриває фабрики в Азії.

У 1978 році Nike виходить на європейські ринки та створює конкуренцію таким популярним брендам, як Adidas та Puma.

Також компанія починає виробляти взуття для дітей та спортивний одяг. У 1980 році кросівки Nike обганяють Adidas, стаючи найбільш продаваними на території США.

У 1979 році компанія випускає ще одну новинку - кросівки Tailwind із системою "Nike Air". Їх розробив колишній співробітник NASA Френк Руді. Головною особливістю взуття була повітряна подушка з чудовою амортизацією. Ця модель стала візитною карткою бренду та принесла майже півмільярдний дохід.

1981 року в компанії працювало вже 3000 співробітників. Бренд мав величезну популярність і легко обійшов конкурентів.

Співпраця з Майклом Джорданом та нова хвиля успіху

Nike одним із перших почав працювати з відомими спортсменами для реклами спортивного взуття. Багато атлетів вирушали на змагання у «найках». Їхні перемоги привертали увагу до бренду та збільшували продажі. Але в 1983 році компанія почала зазнавати збитків, оскільки американський та європейські ринки виявилися перенасичені спортивними товарами.

У 1984 році Nike починає співпрацювати з Майклом Джорданом. Ця кампанія стала найвідомішою і найскандальнішою з моменту заснування бренду, зате допомогла повернути йому популярність.

Спеціально для спортсмена було розроблено кеди Air Jordan. Їхні основні кольори – червоний та чорний – не сподобалися NBA, і Джордан отримував штраф у розмірі 1000 доларів щоразу, коли з'являвся у них на грі. Незважаючи на це, баскетболіст продовжував взувати "найки", чим підігрівав інтерес публіки. Кеди стали дуже популярними і швидко зникали з полиць магазинів. Пізніше Jordan перетворився на окремий бренд.

На хвилі успіху Nike продовжує випускати новинки та вдосконалені варіанти вже відомих моделей. Компанія захоплює нові ринки і на початку 1990-х рр. займає лідируючі позиції з продажу спортивних товарів у світі, отримуючи доходи у розмірі $4 млрд на рік.

1990 року в Портленді відкривається перший фірмовий гігантський магазин – Niketown.

У 1995 році Nike купує компанію Canstar Sports Inc. та випускає перші ковзани для хокеїстів. 2002 року купує «Hurley» – виробника одягу для серфінгу, а 2003 – компанію «Converse» (за $309 млн).

Ложка дьогтю в історії бренду

У 1997 році на фабриці у В'єтнамі було проведено перевірку, яка показала перевищення концентрації токсичних газів у сотні разів.

Також, у 1990-х рр. Nike звинувачували в експлуатації дітей та використанні їх праці на деяких фабриках. США пройшла хвиля протестів: обурені люди виходили на вулиці з плакатами, на яких була фотографія хлопчика, що зшиває м'яч, і напис «Він працює за $0,6 на день».

Через скандал продаж падали, і частина заводів була закрита. Ситуацію виправили нові рішення керівництва компанії, зокрема про заборону дитячої праці та підвищення заробітної плати працівникам.

Nike: ми можемо бути кращими

Після виявлення низки порушень на фабриках Nike Філ Найт заявив, що компанія має стати кращою. Тоді вирішили модернізувати виробництво. Щоб усунути проблему, у компанії винайшли якусь речовину, яка усуває 97% шкідливих речовин.

Після реорганізації на один із заводів знову нагрянула перевірка. Жодних порушень не виявили, і компанія потихеньку почала виходити з кризи.

З того часу Nike почав більше уваги приділяти умовам праці, і у 2017 році бренд посів 16-те місце у рейтингу фірм із бездоганною репутацією.

Наголошується, що Філ Найт поділився секретом усунення шкідливих речовин на виробництві з конкурентами. Він пішов на такий крок заради здоров'я людей, які працюють у взуттєвій промисловості.

У 2012 році Nike домовляється про постачання одягу NFL, а у 2015 році починає постачати товари NBA.

У 2006 році Nike почав співпрацювати з Apple, і з того часу компанія випускає різні програми та пристрої для активних людей. Так, у 2012 році з'явився додаток Nike+Running, що дозволяє фіксувати спортивні результати та ділитися досягненнями у Facebook.

У 2010 році бренд представив колекцію одягу для футболістів, який був зроблений з переробленого пластику. Для пошиття однієї футболки знадобилося 8 пластикових пляшок.

Нині Nike є публічною компанією. У 2019 році було випущено 1,25 млрд. акцій загальною вартістю 86 млрд. доларів. Більшість корпорації, а це 83,7%, знаходиться в руках інституційних інвесторів (юридичних осіб). Найбільшими власниками акцій є The Vanguard Group (8,3%), BlackRock (6,85%), Capital World Investors (5,18%), State Street Corporation (4,74%), Capital Research Global Investors (3, 31%) та ін.

Мета та місія Nike

Nike живе спортом та робить все можливе для розширення потенціалу людини. У полі зору компанії перебувають не лише професійні спортсмени, а й усі люди, котрі хочуть вести здоровий спосіб життя. Перші отримують інноваційний продукт для досягнення перемог, інші – можливість покращити самопочуття та тримати тіло у тонусі.

Ціль, яку ставить перед собою компанія, звучить так: об'єднати світ за допомогою спорту, щоб створити здорову планету.

А місія Nike – дарувати інновації та натхнення кожному спортсмену у світі. При цьому мається на увазі, що всі, хто має тіло, є спортсменами.

Фірмовий стиль Nike як відображення активності та динамічності

Всі елементи корпоративного стилю Nike прості та добре відомі. Створені десятки років тому, вони практично не змінювалися і так само асоціюються зі спортом і активним ритмом життя.

Як з'явилася назва Nike і чому багато хто вимовляє її неправильно?

Перша назва компанії – Blue Ribbon Sports – народилася раптово під час підписання договору про постачання партії товару з Японії. Але вже через рік новий співробітник Джефф Джонсон заявив, що назва не підходить і запропонував свій варіант - Nike (на честь грецької богині перемоги Нікі). Офіційно воно було затверджено 1971 року.

У той час компанія змінила стратегію, перейшла на власне виробництво, тому проводила ребрендинг. Так з'явилася нова назва, відомий логотип та знамените гасло.

Цікавий факт: компанія могла називатися інакше – Dimension 6 (шостий вимір). Саме такий варіант пропонував Філ Найт. Але Джонсон наполягав на Nike як оригінальному, короткому та гучному неймі, і в підсумку переміг.

Багато хто вимовляє назву бренду як «Найк», хоча його правильна вимова – «Найкі» (/naɪki/ – саме так звучить ім'я богині, на честь якої названо бренд). А звична нам, але не зовсім правильна, вимова прижилася у нас ще й тому, що співзвучна з прізвищем засновника компанії Філа Найта.

Історія створення логотипу Nike: поява легендарного Swoosh

Символ «свуш» є одним із найвідоміших знаків у світі. З'явився він у 1971 році і з того часу майже не змінився.

Намалювала легендарну емблему студентка Портлендського університету Керолін Девідсон (Carolyn Davidson). Філ Найт звернувся до неї з проханням створити знак, що викликає почуття руху, і який можна було б розмістити на взутті.

Дівчина приступила до роботи і перші її ескізи нагадували блискавки та зигзаги. Жоден із малюнків їй не подобався, і тоді вона роздратовано креслила на папері елемент, схожий на «галочку».

Керолін віддала ескіз замовнику та отримала 35 доларів. А логотип не просто прижився, а придбав власне унікальне ім'я і став одним із найвідоміших у світі.

Значення та посилання Swoosh

За словами автора лого Керолін Девідсон, «свуш» – це помах крила богині Нікі. Сама ж його назва відображає свист повітря під час руху на високій швидкості. У компанії пов'язали емблему зі спортом, і вона стала символом свободи, швидкості, енергії та перемоги.

Цікавий факт: власники Nike хоч і заплатили спочатку 35 доларів за логотип, але пізніше щедро віддячили дизайнеру. На честь Керолін Девідсон був влаштований урочистий вечір, на якому їй подарували золоту каблучку з діамантами та гравіюванням «свуша», а також вручили конверт з акціями компанії. зараз перевищує 1 млн доларів.

Еволюція лого

За всю історію існування логотип змінювався лише кілька разів і то трохи.

Спочатку «галочка» мала чорний контур і була прозорою всередині, а назва бренду була виконана рукописним шрифтом.

1978 року емблема трохи змінила вигин і стала повністю чорною. Назва значилася над «галочкою», а шрифт використовували стриманіший.

У 1985 році шрифт трохи розтягнув і почав використовувати білий колір лого на чорному тлі.

У 1995 році знак став настільки популярним і впізнаваним, що було вирішено залишити лише елемент, прибравши з лого назву бренду.

Зараз логотип Nike може відображатися у різних кольорах. Це залежить від стилю взуття та одягу. Іноді компанія в рамках акцій випускає товари з різними словами чи абревіатурами над «галочкою», зберігаючи шрифт, яким раніше було прописано назву бренду.

Як убивця і боротьба з наркотиками пов'язані з гаслом Just do it?

Гасло Nike з'явилося в той період, коли конкуренція на світовому ринку була високою і була потрібна відбудова від компаній-суперників.

У 1988 році Nike звернувся до рекламної агенції «Weiden&Kennedy» з проханням створити запам'ятовується фразу, яка б вигідно виділяла бренд. Власник агентства Ден Вайден запропонував гасло Just do it.

В основу фрази лягли останні слова вбивці, засудженого до страти в 1977 році. Гері Гілмор, який скоїв подвійне вбивство, відмовився просити помилування і спокійно сказав кату "Так давайте зробимо це" ("Let's do it").

Ден Вайден, надихнувшись цією фразою, вирішив замінити перше слово на "Just" - за прикладом популярної тоді соціальної реклами, спрямованої на боротьбу з наркотиками і виходила з гаслом "Just Say NO".

Ось так, шляхом об'єднання двох фраз в одну, і народилося знамените гасло Nike - Just do it. У рекламу він уперше був запущений у 1988 році і одразу ж забезпечив компанії успіх.

Що стосується кольорової гами та шрифтів, то для написання гасла використовуються чорний та білий кольори. Напис більше відбиває політику компанії, ніж сам продукт, тому дуже рідко розміщується на товарах. Незважаючи на це, дизайнери суворо дотримуються фірмового стилю компанії та використовують шрифти у стилі мінімалізм.

Спонсорство, реклама та маркетинг Nike

Nike спонсорує відомих спортсменів та співпрацює з різними командами, включаючи збірні навчальних закладів. Зокрема, бренд працював із такими зірками спорту як: Іліє Нестасе, Стів Префонтейн, Себастьян Коу, Карл Льюїс, Майкл Джордан, Кріштіану Роналду, Франческо Тотті, Гаррі Кейн, Златан Ібрагімович та ін.

В одязі Nike грають футболісти з ФК "Барселона", "Манчестер Сіті" та "Парі Сен-Жермен", а також збірні Англії, Франції, Бразилії, Португалії та Нідерландів.

У 2015 році бренд домовився з NBA про постачання спортивного взуття та одягу.

Nike запускає різні рекламні кампанії. Так, 2000 року на екрани телевізорів вийшов ролик за участю легкоатлетки Меріон Джонс (Marion Jones). За сюжетом, спортсменка тікала від маніяка, який тримав бензопилу. Несподівано відео обривалося, а глядачів направляли на сайт компанії за продовженням історії. Також відвідувачі сторінки могли придумати свій фінал.

За свої рекламні ролики бренд двічі отримував премію «Еммі» (2000 та 2002), а також у 1994 та 2003 роках ставав Рекламодавцем року на Каннському фестивалі реклами.

Витрати компанії на просування бренду та спонсорство становлять близько 3,5 млрд доларів на рік.

6 цікавих фактів про Nike

  1. Nike виготовляє не тільки спортивне взуття. Компанія розробила черевики для фільмів «Бетмен» та «Назад у майбутнє: Частина II».

  2. Згідно з дослідженням, бренд Nike є найпопулярнішим серед Міленіалів (покоління Y).

  3. Найбільший магазин Nike знаходиться у Лондоні на Оксфорд-стріт. Його площа складає 42 000 квадратних футів.

  4. Бренд продовжує виплачувати Майклу Джордану по 60 млн. доларів на рік, хоча він востаннє виходив на баскетбольний майданчик у 2003 році. Цей контракт визнаний найприбутковішим за всю історію співпраці взуттєвих компаній та спортсменів.

  5. 23 липня 2019 року кросівки Nike було продано за 437 500 доларів. Взуття Moon Shoes купив канадський інвестор Майлз Надаль на аукціоні Sotheby's.

  6. З моменту заснування компанія продала понад 900 млн. спортивних товарів.

Nike – більше ніж бренд. Це стиль життя, натхнення та приклад для наслідування.

Історія компанії показує, що одна ідея може не тільки змінити життя конкретної людини, але й схвилювати весь світовий ринок. А історія розробки елементів фірмового стилю доводить, що не обов'язково вигадувати щось таке – головне потрапити до серця споживача. Тобто навіть простий символ може зробити бренд впізнаваним, здобути визнання та любов аудиторії.

Бажаєте створити унікальний корпоративний стиль та вигідно виділитися серед конкурентів? Тоді звертайтесь до студії WeLoveBrands. Щоб отримати консультацію, зателефонуйте нам або залиште заявку на сайті.

Оцініть матеріал:

Натисніть на сердечко, щоб проголосувати!

Кількість голосів: 15

Середня оцінка 4.9 / 5