→ Встигни заробити Hamster — нова криптовалюта в Telegram, заробляй за кожне натискання.

Юзабіліті

241

Оцінили: 56

Зміст:
Розмір шрифту:

Юзабіліті

Юзабіліті (від англ. usability - зручність використання) - це комплексний термін, який вказує на зручність взаємодії з фізичними або digital-продуктами.

Найчастіше термін «юзабіліті» застосовують щодо сайтів та мобільних додатків. До цього поняття входить дуже багато аспектів, включаючи інтерфейс, навігацію, якість контенту, швидкість завантаження та багато іншого.

Що таке юзабіліті простими словами

У разі конкуренції бренди пробують максимум стратегій, щоб привернути увагу користувачів. При цьому проекти, наповнені величезною кількістю функцій, чітко показали: складний, громіздкий ресурс відлякує людей, тому потрібно робити ставку на лаконічний і зручний сайт.

Чим простіше і зрозуміліше веб-ресурс, тим вища його відвідуваність та конверсія. Якщо користувачеві потрібен час для того, щоб зорієнтуватися, ви ризикуєте втратити клієнта. Напевно, у сусідніх вкладках у нього вже відкриті альтернативні сайти, які пропонують ідентичні продукти чи послуги.

Ось тому для залучення та утримання клієнтів важливо подбати про юзабіліті. Простими словами - це те, наскільки привабливо для відвідувачів виглядає веб-продукт, чи він зрозумілий, наскільки з ним легко і комфортно працювати.

usability

Чому бізнесам важливо стежити за юзабіліті сайту та додатки

В онлайн-середовищі юзабіліті – ключова умова виживання. Більшість відвідувачів залишають сайт протягом перших 15 секунд, якщо:

usability

погано розроблені макет та структура сайту;

usability

відсутні інтуїтивно зрозуміла навігація та заклики до дії;

usability

по homepage важко зрозуміти, що пропонує компанія;

usability

інформація погано сприймається, а сайт відповідає запитам користувачів;

usability

час завантаження сторінок перевищує 3-5 секунд.

Користувачі не готові витрачати час на очікування на завантаження сайту, вивчення його інтерфейсу та пошук потрібної інформації. Якщо вони відразу не можуть знайти те, що шукають, то замовлення не зроблять. Їхній відхід стає природною реакцією на труднощі.

Погано продуманий інтерфейс, складне меню та нудний дизайн погіршують поведінкові фактори, що впливає і на пошукову оптимізацію. Пошуковики суворо контролюють якість ресурсів, що потрапляють у топ видачі. І якщо відвідувачі дуже часто і швидко закривають сайт, система розцінює його як нецікавий і неефективний. Це відбивається на видимості ресурсу, його відвідуваності та конверсії.

Як формувалося поняття «юзабіліті»

Дискусії про зручність використання продуктів як складової проблеми ергономіки виникли на початку XX століття. Ергономіка продуктів набула особливої важливості під час Першої світової війни, коли виробникам вогнепальної зброї потрібно було забезпечити її легке розбирання та збирання у темряві.

usability

Надалі, з розвитком маркетингу, веб- та графічного дизайну, виникло таке поняття як юзабіліті.

usability

1936 - газета The Palm Beach Post публікує рекламу нового холодильника Frigidaire, в якій вперше застосовує термін "юзабіліті", називаючи зручність використання ключовою перевагою.

usability

1979 - лабораторії декількох компаній, у тому числі IBM, вперше застосовують методи, які сьогодні називають підсумовуючим тестуванням юзабіліті. До друку виходить перша наукова публікація, у назві якої згадується цей термін — «Комерційний вплив юзабіліті в інтерактивних системах».

usability

1981 - піонер у галузі промислового дизайну і один з «батьків ергономіки» Альфонс Чапаніс видає «Підручник для користувачів комп'ютера-початківців», в якому пропонує новий метод оцінки зручності комп'ютерного ПЗ. На його думку, спостереження за роботою 5–6 користувачів здатне виявити більшість проблем.

usability

1984 - успіх Apple Macintosh доводить, що юзабіліті добре продається.

usability

1985 - Дж. Гулд і Клейтон Льюїс публікують статтю "Проектування для зручності використання: ключові принципи і що думають дизайнери". Цього ж року виходить книга Річарда Спенсера «Тестування та оцінка юзабіліті комп'ютерів».

usability

1986 - Джон Брук з Digital Equipment Corporation створює анкету для оцінки юзабіліті ПЗ. «Шкала юзабіліті систем» (SUS), яку він запропонував, є найпопулярнішим опитувальником для оцінки зручності використання різних систем.

usability

1990 - Браян Шакель публікує книгу «Людський фактор і зручність використання», яка визначає юзабіліті як функцію ефективності, результативності та задоволеності. Ці три аспекти і сьогодні вважаються ключовими щодо оцінки юзабіліті.

usability

1991 - засновано Асоціацію професіоналів юзабіліті.

usability

1994 - Виходить книга з економічного обґрунтування юзабіліті Рендолфа Біаса і Дебори Мейх'ю.

usability

1998 - юзабіліті стає стандартом.

usability

2000-2001 - набирає популярності юзабіліті-тестування, а Американський національний інститут стандартів представляє формат для звітів таких тестів.

З того часу юзабіліті постійно вивчається, проводяться дослідження, розробляються нові концепції для більш ефективного впровадження та оцінки зручності користування продуктом.

Що стосується юзабіліті

usability

Якоб Нільсен у роботі «Why people shop on the web» назвав 5 головних складових зручності сайтів.

usability

Навчаність

Це показник того, наскільки сайт інтуїтивно зрозумілий і наскільки легко користувачам виконувати базові завдання вперше потрапивши на нього.

usability

Ефективність

Визначає, як швидко користувачі зможуть виконувати завдання після того, як освоїться на сайті.

usability

Запам'ятовуваність

Показує, чи користувачі можуть легко відновити знання, повернувшись на сайт через деякий час.

usability

Помилки

Це фактор, що показує кількість помилок, які роблять користувачі під час використання сайту або програми, а також наскільки сильно ці помилки впливають на результати роботи і чи легко їх виправити.

usability

Задоволеність

Критерій демонструє, наскільки приємно користуватися сайтом і робити необхідні дії — наприклад, вибирати продукти та оформляти покупки.

Принципи юзабіліті

Багато сайтів мають схожу структуру. Меню розташоване зазвичай зверху або збоку ліворуч, особистий кабінет і кошик – у правому кутку, з розділів розміщують такі, як «про нас», «послуги» або «каталог товарів», «контакти», закрити будь-яке вікно, що спливає, можна, натиснувши на хрестик, при натисканні на логотип компанії відкривається головна сторінка і т.д. Це пов'язано з користувальницькими патернами. Тобто коли людина відкриває новий сайт і на підставі минулого досвіду відразу розуміє, що до чого, то швидше знайде потрібну йому інформацію.

Це не означає, що треба копіювати чужі сайти. Важливо створити унікальний веб-продукт із логічною, продуманою структурою та зрозумілою для користувачів навігацією. А для цього слід дотримуватись певних правил:

usability

Три кліки. Суть правила полягає в тому, щоб прокласти короткий маршрут. Користувач повинен вчинити цільову дію за три торкання.

usability

Три секунди. Сторінки з контентом повинні завантажуватись дуже швидко і не підвисати.

usability

Перекинута піраміда. Користувач повинен отримати інформацію, що його цікавить якнайшвидше, щоб зменшити відсоток відмов. Для цього все важливе необхідно зробити помітним, а контент розміщувати за схемою спочатку суть, потім деталі.

usability

Щоб зробити веб-ресурс більш відвідуваним та утримати користувачів на сторінках, він має бути комфортним. Це означає, що основним принципом юзабіліті є простота. Звична структура та зрозумілі переходи допомагають користувачеві швидше зорієнтуватися та досягти мети.

Принципи юзабіліті:

usability

чітка структура – вся інформація має бути структурована та розміщена у розділах та блоках;

usability

зрозуміла навігаційна система – користувач повинен орієнтуватися на сайті, розуміючи, де він і що йому треба зробити для досягнення мети;

usability

зручний пошук – обов'язковий для багатосторінкових ресурсів та об'ємних каталогів;

usability

висока швидкість завантаження;

usability

Короткий дизайн - повинен бути сучасним і привабливим, викликати інтерес, але не відволікати від важливого;

usability

якісний контент – слід публікувати лише цікаву та корисну для цільової аудиторії інформацію, дотримуючись правил граматики та виконуючи вимоги SEO;

usability

відсутність технічних помилок – треба усунути биті посилання, дублі сторінок, зайвий код та ін;

usability

комунікація з клієнтом – користувач повинен оперативно отримувати відповіді на свої запитання, тому важливо розмістити контакти, створити чат-бот, надати можливість замовити зворотний дзвінок;

usability

прості форми – це стосується як форм зворотного зв'язку, так і форм реєстрації або оформлення замовлення (людина не повинна витрачати багато часу на заповнення численних полів);

usability

адаптивність – веб-ресурс має однаково коректно відображатись на будь-яких пристроях.

usability

Крім того, на сайті важливо забезпечити легке сприйняття інформації. Для цього слід дозволити споживачам сканувати текст, розмістивши заголовки та підзаголовки, списки, графіки, таблиці, картинки, відео тощо. Також слід надати відвідувачам ненав'язливу допомогу. Це означає, що спливаючі вікна чату, підказок або питань не повинні закривати важливі відомості на сторінці і не повинні з'являтися на екрані, як тільки людина відкрила сайт.

Чим юзабіліті відрізняється від дизайну

Дизайн – це зовнішній вигляд продукту, а юзабіліті відповідає за те, як він сприймається аудиторією, та включає будь-які аспекти взаємодії споживачів із сайтом.

Наприклад, дизайн відповідає питанням, які варіанти розміщення кнопок існують і які кольори використовувати у оформленні сторінок. А юзабіліті допомагає визначитися, де розмістити цю кнопку, зробити її більшою чи меншою.

При розробці дизайну використовуються різні тренди, створюються прототипи, проводяться дослідження ЦА та конкурентів. А юзабіліті включає тестування досвіду користувача, аналіз даних і зворотного зв'язку.

В цілому, дизайн та юзабіліті тісно пов'язані. Гарний дизайн враховує принципи юзабіліті, залучає користувачів та покращує конверсію.

Юзабіліті та digital-маркетинг

Свіжі оновлення алгоритму Google під назвою Penguin показують, як розвиток пошукових систем стимулює покращення взаємодії сайтів та користувачів. Цей тренд розпочався в 2011 році з оновлення Panda, основною метою якого було зниження рейтингів сайтів з «поганим» інтерфейсом користувача.

Існує тісний взаємозв'язок між юзабіліті та SEO, які взаємно доповнюють один одного. Якісне просування сайту в пошукових системах наводить користувачів, а юзабіліті їх утримує.

usability

Хто займається юзабіліті сайту

Інтуїтивно зрозумілий та доброзичливий інтерфейс впливає не лише на лояльність споживачів, а й на імідж компанії. Стильний дизайн, грамотний текст і зрозуміла структура покращують досвід користувача і відображають статус фірми або бренду.

Займається питаннями юзабіліті сайту UI/UX-дизайнер, веб-дизайнер або Usability Specialist. Він проектує, аналізує та вдосконалює інтерфейс, щоб утримати відвідувачів та збільшити продажі. Фахівець вивчає, як людина взаємодіє з системою, контролює, щоб продукт відповідав запитам і потребам аудиторії, покращуючи досвід користувача.

Експерт із юзабіліті може залучатися до роботи на стадії розробки веб-проекту або після його запуску.

Коли варто провести тестування юзабіліті

Є думка, що одного раунду юзабіліті-тестування є достатньо, а застосування best practices повністю усуває його необхідність. Це міф - перевіряти юзабіліті необхідно регулярно, особливо на початкових етапах розробки продукту. Все тому, що вимоги пошукових систем та тренди в дизайні постійно змінюються, як і очікування користувачів.

usability

Як покращити юзабіліті сайту

Існує 6 основних елементів, над якими необхідно працювати для підвищення юзабіліті сайту. Необхідно враховувати:

usability

доступність;

usability

продуктивність;

usability

зрозумілість;

usability

релевантність;

usability

адаптивність;

usability

навченість.

Доступність означає, що користувачі можуть зайти на сайт. Всі сторінки, посилання, кнопки та інші елементи повинні працювати коректно, щоб відвідувачам легко переміщатися по ресурсу. Повідомляйте аудиторії, якщо будь-яка веб-сторінка знаходиться на техобслуговуванні.

Продуктивність пов'язана із швидкістю завантаження сторінок. Розміщуйте сайт на високопродуктивному сервері та оптимізуйте контент для прискорення завантаження та навігації.

Зрозумілість означає, що кожен користувач орієнтується, як переміщатися сайтом, і знає, як використовувати елементи інтерфейсу. Не використовуйте компоненти, які можуть відволікати відвідувачів. Використовуйте вже знайомі їм знаки, кольори, кнопки та типографіку.

usability

Релевантність пов'язана з якістю контенту і відповідає на запитання, чи користувачі можуть вирішити потреби через ваш сайт. Вивчайте ЦА, щоб бути впевненими, що ваші продукти можуть вирішити проблеми споживачів.

Адаптивність означає, що сайт повинен підтримувати весь діапазон сучасних пристроїв - від робочих столів до мобільних пристроїв, а також однаково добре відображатися в різних браузерах.

Навчання означає, що користувачі можуть швидко навчитися користуватися вашим сайтом без сторонньої допомоги, а також легко відновити взаємодію з ним після перерви. Для цього необхідно розробляти інтуїтивно зрозумілий, простий та якісно структурований інтерфейс.

Крім цього, подбайте про сучасне привабливе оформлення, щоб людям було приємно знаходитися на сайті, якісному контенті та читабельних шрифтах. При цьому пам'ятайте, що дизайн повинен відповідати потребам аудиторії та відповідати специфіці діяльності компанії.

 

Оцініть матеріал:

Натисніть на сердечко, щоб проголосувати!

Кількість голосів: 56

Середня оцінка 4.3 / 5