→ Встигни заробити Hamster — нова криптовалюта в Telegram, заробляй за кожне натискання.

Архетип

5

Оцінили: 1

Зміст:
Розмір шрифту:

Архетип

Дизайн – це відображення індивідуальності і спосіб комунікації з аудиторією. Гарний візуал розповідає історію, передає настрій, формує певне враження, відбиває філософію і цінності. З огляду на зовнішній вигляд люди підсвідомо роблять висновок і вирішують, продовжувати контакт чи ні. А оскільки усім догодити неможливо, а споживачі мають різні смаки, характер і уподобання, для просування товарів компанії використовують такий цікавий і водночас ефективний інструмент, як архетипи. Вони допомагають встановити зв'язок між аудиторією і брендом, а покупець завдяки їм може побачити в продукті щось близьке для себе, отримати бажані емоції.

arhetip

Що таке архетип простими словами

Архетипи є універсальними образами, які складаються з рис характеру і патернів поведінки, що визначають мислення і вчинки. На їх основі створені усі відомі літературні, казкові, міфічні персонажі. Тобто вони впізнавані і зрозумілі багатьом.

Працює це не тільки в психології, але також у дизайні, маркетингу і брендингу. Оскільки люди переважно купують товари тих марок, яким довіряють, причому прихильність формується швидше на підсвідомому рівні, важливо створити образ, що збігається з цінностями і характером ЦА.

Архетип – це комплекс образів і ідеалів, психологічний портрет, згідно з яким кожна компанія позиціонує себе на ринку.

Він допомагає знайти свого клієнта і побудувати з ним міцний емоційний зв'язок.

Що таке архетип у дизайні

Поняття архетипів у своїй теорії колективного несвідомого запровадив у 1919 році Карл Юнг. Але сама ідея виникла ще у період Стародавньої Греції. Щодо маркетингу і дизайну, то у цих сферах вони з'явилися на початку 2000-х років.

Архетипи використовують під час створення айдентики для відображення суті бренду, відбудови від конкурентів і формування зв'язку зі споживачами. Вони допомагають взаємодіяти з аудиторією, намацувати точки контакту, підвищувати довіру і лояльність.

Дизайнери беруть за основу типаж, який відповідає цілям і філософії бренду. Відштовхуючись від певних характеристик, підбирають відповідні форми, кольори, символи і образи, необхідні для розроблення позиціонування, фірмового стилю, тону спілкування зі споживачами.

Архетипи в дизайні – це образи, які:

  • стійкі;

  • мають позитивні і негативні якості;

  • викликають емоції і певну реакцію людини.

Бренд, в основі якого лежить архетип, стає цілісним і збирає навколо себе людей із такими ж цінностями. Це означає, що вони зрозуміють головну ідею і зможуть визначити, у чому полягає унікальність компанії.

Чим відрізняється архетип від стереотипу?

Архетипи – це моделі поведінки і риси характеру, що визначають людську природу, а стереотип є звичним, загальноприйнятим сприйняттям, стандартною думкою. У цьому основна відмінність цих понять.

Архетип може бути персонажем, символом, дією, ситуацією, а стереотип – лише узагальненим характером.

Тобто архетипи допомагають людям ідентифікувати персонажів, визначати героя і лиходія. Наприклад, образи Гаррі Поттера і Волдеморта побудовані на різних патернах. А стереотипи – це легко впізнавані риси, спрощене уявлення статі, релігійної групи, класу, виду діяльності тощо. Так, слово «мама» втілює любов, турботу і тепло, а мачухи у більшості казок зображені злими, але не всі мами люблячі і ласкаві, а мачухи у реальному житті можуть бути добрішими за рідну матір.

arhetip

Навіщо потрібен архетип

Оскільки ефективний маркетинг неможливий без знань психології, компанії використовують архетипи, щоб донести людям потрібне посилання, стати ближчими до них і збільшити лояльність.

Архетип як набір символів, що формують певний образ і викликають певні почуття, створюють з урахуванням особливостей ЦА і концепції бренду. З його допомогою вдається привернути увагу до продукту та побудувати міцний зв'язок зі споживачами.

Будь-який архетип включає:

arhetip

поведінку;

arhetip

головного героя;

arhetip

історію;

arhetip

ціль;

arhetip

емоції;

arhetip

заплановані дії.

Усе це необхідне для створення цілісного образу, який інтегрується у життя цільової аудиторії і зможе викликати потрібні реакції.

Тобто, відповіддю на запитання, що дають архетипи, стане побудова ефективної взаємодії з покупцями, створення іміджу, який приваблюватиме клієнтів і викликатиме інтерес до продукту.

arhetip

Як працює архетип

Метод архетипів допомагає розробити правильну маркетингову стратегію і унікальний фірмовий стиль, розкрити позиціонування, підібрати ефективні графічні елементи дизайну. Це потрібно, щоб підкреслити індивідуальність і посилити вплив бренду.

Усі образи і моделі поведінки поділені на 4 групи за основними напрямами.

Які є 12 архетипів:

arhetip

свобода і ризик: наївний, мудрець, шукач;

arhetip

незалежність: герой, маг, бунтар;

arhetip

зв'язок із суспільством: свій хлопець, блазень, коханець;

arhetip

контроль, порядок, стабільність: володар, творець, опікун.

Кожен з них має свої особливості, індивідуальні риси і мету. Відповідно під будь-який тип підбирають певні візуальні елементи для досягнення потрібного ефекту.

Для презентації бренду можна використати риси декількох архетипів, але домінуючим буде один. І дизайн розробляється з урахуванням основного образу – вибирають відповідні зображення, графіку, кольорову гаму.

arhetip

Архетипи брендів: приклади

arhetip

Наївний (Innocent)

Основне завдання полягає у тому, щоб зробити клієнтів щасливими. Тут важлива проста, позитивна атмосфера, відкритість і гармонія. Довіряє життю, вірить в ідеальний світ, насолоджується простими речами.

Характерні риси: чарівний, оптимістичний, чесний.

Стратегія: робити правильно, ставити акцент на сімейних цінностях і домашньому затишку, спілкуватися легко і невимушено, розповідати зворушливі історії.

Недоліки: заперечення реальності, безвідповідальність, відтягування прийняття рішень може швидко набриднути аудиторії.

Для кого:

arhetip

продукція для веганів;

arhetip

одяг з натуральних тканин;

arhetip

натуральна косметика;

arhetip

товари для дому і саду;

arhetip

декор;

arhetip

дитячі товари.

Особливості дизайну: наївні шрифти, мінімалізм, округла графіка, мальовані зображення, начебто рукою дитини, фото сім'ї, чисті і пастельні відтінки.

Бренди: Coca-Cola, McDonald's, Disney, а також Форрест Гамп або Фродо Бегінс.

arhetip

arhetip

Мудрець (Sage)

Прагне до незалежності і любить правду. Такі бренди навчають споживачів, допомагають розвиватися, пізнавати світ.

Характерні риси: цікавість, духовність, інтелект.

Стратегія: осмислено ставитись до проблем, аналізувати, шукати правду, інформацію і нові знання, публікувати експертний контент, зосереджуватись на користі для людей, подання матеріалів робити розважальним, розміщувати сертифікати і рекомендації авторитетних особистостей.

Недоліки: надмірна впевненість у собі, бездушність, бездіяльність.

Для кого:

arhetip

консалтингові агенції;

arhetip

інформаційні ресурси, медіа;

arhetip

навчальні програми, курси, школи;

arhetip

ПЗ;

arhetip

комп'ютерне обладнання;

arhetip

фармацевтичні компанії.

Особливості дизайну: лаконічна айдентика без декору, мінімалізм, графіки, креслення, інфографіка, фокус на предмет, спокійне нейтральне тло, чорно-біла гама або глибокі відтінки, що відповідають сфері діджитал.

Бренди: Harvard, Intel, HP, CNN, The Oprah Winfrey Network, газета The Wall Street.

arhetip

arhetip

Шукач (Explorer)

Такі бренди прагнуть дарувати споживачам досвід, нові відчуття і враження. Вони готові до відкриттів, люблять ризик і пригоди, терпіти не можуть нудьгу і банальність, досліджують внутрішній світ і прагнуть спробувати все.

Характерні риси: цікавість, свобода, незалежність.

Стратегія: прагнути кращого життя, дарувати нові враження, уникати нудьги, надихати, допомагати виражати індивідуальність, розповідати про пригоди.

Недоліки: необхідність постійно наслідувати тренди, втома від рутини, кидання справ на півдорозі.

Для кого:

arhetip

спортивний одяг;

arhetip

товари для туризму;

arhetip

екстремальні тури;

arhetip

позашляховики і квадроцикли.

Особливості дизайну: динамічні лінії, хвилі, етнічні мотиви, візуалізація переміщень, подорожей, фото природи, зображення доріг, транспорту, туристів, сині, бірюзові, зелені і коричневі відтінки.

Бренди: Starbucks, Amazon, Louis Vuitton, Subaru, Jeep, Red Bull, а також Indiana Jones, Джонні Депп.

arhetip

arhetip

Герой (Hero)

Такі компанії рятують світ, знаходять вихід із будь-якої складної ситуації, відмовляються від старих рішень, що більше не працюють, у спробах вдосконалюватися і вирішувати нові завдання. Вони надихають і підштовхують людей на боротьбу, зміни, розвиток.

Характерні риси: сміливість, рішучість, відвага.

Стратегія: стати сильним і компетентним, показувати успішне подолання труднощів, нагадувати аудиторії про поставлені цілі, допомагати їй ставати сильнішими, вчити виходити із зони комфорту, кидати виклик у рекламі, розповідати історії людей, які змогли покращити життя.

Недоліки: може бути зарозумілим, бойова реакція там, де це зайве, збитки від геройства.

Для кого:

arhetip

спортивні товари та інвентар;

arhetip

одяг і аксесуари для занять спортом;

arhetip

автомобілі;

arhetip

побутова техніка;

arhetip

відеоігри.

Особливості дизайну: масивні шрифти, що привертають увагу, динамічне накреслення, яскраві геометричні форми, брутальність, зображення з акцентом на міць, героїзм і монументальність, великі предмети, чорний і білий відтінки, мілітарі, яскраві кольори.

Бренди: Nike, FedEx, Nissan, Marlboro, BMW, а також усі супергерої.

arhetip

arhetip

Маг (Magician)

Основною метою брендів є пізнання світу і пошук рішень для його покращення. Вони втілюють мрії в реальність, руйнують кордони, орієнтовані на трансформацію того, що відбувається. Мають професіоналізм і особливий дар.

Характерні риси: надія, містика, трансформація.

Стратегія: пробудити дитячі мрії, акцентувати на швидкому вирішенні складних завдань за допомогою продукту, зробити його доступним, наголошувати на чарівних властивостях, публікувати експертний контент.

Недоліки: маніпуляції, шарлатанство, образи реклами можуть викликати негатив у споживачів.

Для кого:

arhetip

побутова техніка;

arhetip

інструменти для збору даних і аналітики;

arhetip

навчальні курси;

arhetip

косметологічні послуги;

arhetip

пластична хірургія;

arhetip

усі, хто використовує сучасні технології.

Особливості дизайну: шрифти із засічками і незвичайної форми, що відображають дух Середньовіччя, рослинні мотиви, ксилографія, градієнти, таємничість у стилістиці, місячне світло, сутінки, неонові, металеві відтінки, темні фони.

Бренди: Apple, Sony, Mastercard, Tesla, L'Oréal.

arhetip

arhetip

Бунтар (Rebel)

В основі діяльності лежить порушення правил, боротьба із системою і шаблонним мисленням. Вони цінують свободу, завжди наполегливі, а часом навіть агресивні. Компанії показують, що проти будь-яких табу і поділяють темну сторону кожного.

Характерні риси: свобода, бунтівність, непередбачуваність, конкуренція.

Стратегія: ламати стереотипи, дивувати і шокувати аудиторію, бути проти громадської думки, спілкуватися на провокаційні теми, висміювати сучасні тренди, помічати недоліки, знищувати те, що не працює.

Недоліки: зайва наполегливість, саморуйнування і руйнування життя інших.

Для кого:

arhetip

товари для чоловіків;

arhetip

молодіжний одяг і аксесуари;

arhetip

ресторани для вегетаріанців;

arhetip

послуги доставки;

arhetip

вироби зі шкіри;

arhetip

квест-кімнати;

arhetip

студії тату;

arhetip

барбершопи;

arhetip

мотоцикли, квадроцикли, баггі.

Особливості дизайну: ламані шрифти, літери різного розміру, зафарбована типографіка, графіті, неакуратна графіка, піксель, виклик стандартам у стилістиці, маргінальність, висміювання гламуру, неонові кольори, чорно-біла гама, піщано-сірі тони.

Бренди: Harley-Davidson, Jack Daniels, Diesel.

arhetip

arhetip

Свій хлопець (Citizen)

Намагається бути ближчою до своєї цільової аудиторії, тому створює простий образ, з яким легко спілкуватися. Такі компанії приваблюють, намагаються показати, що вони свої, підкреслюють спільність, формують доброзичливу атмосферу, заряджають енергією.

Характерні риси: скромність, автентичність, дружелюбність.

Стратегія: вписатися у суспільство і не виділятися, працювати для об'єднання, вибирати близькі споживачам теми, говорити про доступність продукту для всіх, незалежно від рівня доходів і освіти, просувати такі цінності, як любов, вірність, добро.

Недоліки: жертва, терпить погане ставлення, настирливість, жалість до себе.

Для кого:

arhetip

одяг середнього цінового сегмента;

arhetip

пекарні, кав'ярні, кафе;

arhetip

товари мас-маркету;

arhetip

аналоги преміальних брендів.

Особливості дизайну: заокруглені літери, прості шрифти без засічок, геометричні форми, живі лінії, природність, натуральні відтінки і яскраві кольори.

Бренди: Facebook, Levi's, GAP, eBay, OLX, KitKat.

arhetip

arhetip

Блазень (Jester)

Приваблює молоду аудиторію, оскільки прагне веселити, розважати і зближувати. Це душа будь-якої компанії, яка націлена на об'єднання людей. Такі бренди не бояться порушувати правила і бути кумедними, думають нестандартно, використовують креатив, хочуть жити тут і зараз.

Характерні риси: грайливий, веселий, оптиміст.

Стратегія: повеселитися і розважати суспільство, пропонувати враження і емоції замість товару, вигадувати звичайним предметам незвичне призначення, креативити, налаштовувати на позитив, обігравати невдачі.

Недоліки: імпульсивність, втрата самоконтролю, потурання фізіологічним примхам.

Для кого:

arhetip

солодощі, десерти, солодкі напої;

arhetip

розважальні заклади (атракціони, боулінг, кінотеатр);

arhetip

організація свят і веселих заходів;

arhetip

товари для дітей і підлітків;

arhetip

фаст-фуд.

Особливості дизайну: грайлива типографіка, каламбур, гумористичні зображення, меми, веселощі не наївні – може бути сарказм, сатира і пародія, елементи фокусів і трюків, перетворення, гротескні образи, незвичайні ракурси, спотворені пропорції, яскраві відтінки.

Бренди: M&M, Skittles, Chupa Chups, Comedy Club, а також Остап Бендер.

arhetip

arhetip

Коханець (Lover)

Тут ключове – насолода життям, прояв почуттів, прагнення близькості, естетики, любові. Такі компанії створюють теплу атмосферу, піклуються про споживачів, змушують їх відчути себе особливими і бажаними.

Характерні риси: чуйність, ентузіазм, спокій.

Стратегія: встановлювати тісні зв'язки з аудиторією, дарувати задоволення, ставати привабливішими для споживачів, залучати органи почуттів у контенті, створювати приємний візуал, спілкуватися з клієнтами із заграванням, рекламувати товари з боку чуттєвості, акцентувати на індивідуальності, навіювати людям, що вони успішні, гарні, без турбот.

Недоліки: нав'язливість, ревнощі, руйнує чужі стосунки.

Для кого:

arhetip

спідня білизна;

arhetip

косметика і засоби для догляду;

arhetip

парфумерія;

arhetip

інтимні товари;

arhetip

ювелірні прикраси;

arhetip

салони краси;

arhetip

SPA;

arhetip

готелі;

arhetip

тури для двох;

arhetip

фотостудії.

Особливості дизайну: витончена типографіка, рукописні шрифти, контраст літер, розчерки, м'які форми, спокусливі вигини, 3D текстури, шовкові тканини, переливи, розкіш бароко, золотисті, червоні, шоколадні, бежеві відтінки.

Бренди: Chanel, Victoria's Secret, Durex Marie Claire, Vogue, ELLE, а також Мерилін Монро.

arhetip

arhetip

Володар (Ruler)

Цей архетип особистості передбачає прагнення влади, контролю і порядку. Компанії впевнені у своїх силах і в тому, що досягнуть успіху, беруть відповідальність за життя інших, передають почуття переваги.

Характерні риси: домінування, успішність, вплив.

Стратегія: прагнути до лідерства і розвиненого суспільства, допомагати аудиторії ставати авторитетнішими, фокусуватися на досягненнях і статусності, з повагою і офіційно спілкуватися зі споживачами, створювати образ елітарності, знаходити до кожного індивідуальний підхід.

Недоліки: авторитаризм, гіперконтроль та можливе незнання, чим живуть звичайні люди.

Для кого:

arhetip

люксові товари;

arhetip

особисті бренди;

arhetip

послуги і товари, які допомагають заробляти;

arhetip

продукти з довічною гарантією;

arhetip

антиподи популістським брендам у галузі.

Особливості дизайну: суворі, нейтральні і брутальні шрифти, класичні антикви, преміальність, прості геометричні форми, гравюри, предмети мистецтва, символи розкоші, зображення людей у дорогих костюмах, спокійна кольорова гама, глибокий синій та інші темні відтінки.

Бренди: Mercedes, Rolex, Rolls-Royce.

arhetip

arhetip

Творець (Creator)

Це архетип, образ якого пов'язаний з креативом і творчістю. Бренди самі створюють щось нове і заохочують інших на творення чи перетворення старого. Вони цінують талант і самовираження, тому підтримують людей, які мають свою точку зору і бачення.

Характерні риси: натхнення, захопленість, творчість.

Стратегія: створювати нове, удосконалювати навички, розвивати творчу жилку, ухвалювати нестандартні рішення, дозволяти іншим брати участь у створенні продукту, захоплено розповідати про ідеї, вислуховувати думку аудиторії, відкрито спілкуватися, ділитися порадами, що і як робити, орієнтуватися на результат, давати людям інструменти для самовираження.

Недоліки: може бути перфекціоністом, трудоголізм, схильність драматизувати.

Для кого:

arhetip

технології і інновації;

arhetip

навчальні курси, майстер-класи;

arhetip

товари для декору;

arhetip

набори для рукоділля і творчості;

arhetip

ювелірні прикраси;

arhetip

мистецтво;

arhetip

маркетинг, PR, медіа;

arhetip

концерти і заходи.

Особливості дизайну: самобутня типографіка, незвичайні компонування шрифтів, спотворення тексту, колажі, яскравість, веселощі, мікроілюстрації, незвичайні поєднання і композиції, природні мотиви, неординарні особистості, яскраві кольори.

Бренди: LEGO, Adobe, Pinterest.

arhetip

arhetip

Опікун (Caregiver)

Цей тип бачить своєю місією турботу, підтримку і увагу до кожного. Це свого роду батько/вихователь, який любить своїх підопічних, гарантує їм безпеку і комфорт, допомагає долати труднощі, часто жертвує собою.

Характерні риси: турбота, захист, щедрість, безкорисливість, співчуття.

Стратегія: допомагати іншим у розв’язанні проблем, бути добрим і корисним, створювати відчуття індивідуального підходу, спілкуватися дружелюбно, відповідати навіть на найпримітивніші запитання, вибудовувати стосунки з аудиторією на кшталт сімейних, акцентувати увагу на готовності допомогти у будь-який час.

Недоліки: може бути використаний іншими, маніпуляції, змушує відчувати почуття провини.

Для кого:

arhetip

страхові компанії;

arhetip

юридичні послуги;

arhetip

товари для дітей, вагітних і мам;

arhetip

медичні препарати, обладнання;

arhetip

ремонтні послуги;

arhetip

благодійні організації;

arhetip

товари для дому, автомобілі сімейного типу та ін.

Особливості дизайну: акуратні шрифти, баланс, природні мотиви, потертість, м'яке освітлення, природність, м'які лінії, теплі відтінки, пастельні тони.

Бренди: Johnson & Johnson, Pampers, Nestlé, Dove.

arhetip

Оцініть матеріал:

Натисніть на сердечко, щоб проголосувати!

Кількість голосів: 1

Середня оцінка 5 / 5