Отримайте презентацію послуг та консультацію фахівця
Найкращі люди індустрії займаються процесом розробки вашого бренду
→ З бомжа у мільйонери. Встигни заробити Bums — нова криптовалюта в Telegram, інвестуй та заробляй.
Сотні мільйонів людей щодня використовують Twitter, щоб ділитися інформацією та своєю думкою на будь-які теми — від політики та гучних кейсів міжнародних компаній до побутових ситуацій.
Завдяки платформі в лексиконі з'явилися слова «твіт» та «твітпломатія», а вплив соцмережі на політику та культуру початку ХХІ сторіччя став предметом дебатів та наукових праць.
Про історію та перспективи соцмережі розповіли експерти української брендингової агенції WeLoveBrands.
Twitter - соціальна мережа та онлайн-сервіс мікроблогів, в якому користувачі обмінюються постами завдовжки до 280 символів. Тут не в пошані сторітлінг та «полотна» текстів — натомість користувачі публікують короткі твіти чи історії у форматі «одна думка — один твіт».
Соцмережу заснували у 2006 році Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone та Evan Williams. У жовтні 2022 року платформа перейшла у власність X Holdings I – приватного холдингу, який належить Ілону Маску.
За даними компанії Fortune, доходи за фінансовий 2021-22 рік становили $3,46 млрд і зросли на 13,7% порівняно з попереднім періодом. Чистий прибуток зріс на 21,6% — до $1,47 млрд.
Концепція платформи народилася у процесі мозкового штурму, який проводило керівництво компанії Odeo, власника однойменного сервісу веб-пошуку аудіо та відео.
Спочатку студент Університету Нью-Йорка Джек Дорсі представив концепцію використання SMS-сервісу для спілкування всередині обмеженої групи людей. Назвою проекту стало слово "twttr", авторство якого пізніше приписали Ною Глассу. Дорсі так пояснив походження назви: «Ми натрапили на слово Twitter, і воно було ідеальним. Це було визначення короткого спалаху несуттєвої інформації та цвірінькання птахів — саме те, чим був продукт».
Незабаром Дорсі зрозумів, що "Twttr" важко вимовляти. До того ж звільнився домен twitter.com, який партнери тут же купили, а в назву додали голосні літери, що не вистачали. Змінили й логотип, початкова концепція якого викликала сумніви. На замовлення компанії британський графічний дизайнер Саймон Окслі зобразив птаха.
21 березня 2006 року Дорсі розмістив перший пост: «Просто налаштовую свій twttr». Початковий варіант платформи використовували для комунікацій між працівниками Odeo. Робочу версію представили у липні. У жовтні Стоун, Вільямс, Дорсі та ще кілька власників Odeo заснували Obvious Corporation, а також викупили Odeo разом з Odeo.com та Twitter.com. У квітні 2007 року "Твіттер" став окремою компанією.
Перші користувачі Twitter намагалися зрозуміти, що робити в новій «платформі для мікроблогів». Найчастішими стали твіти на тему їжі. За даними служби соціальної аналітики Topsy, фразу "nom nom", яку використовують для вираження задоволення від їжі, використали близько 2 млн разів.
Навіть творці не остаточно розуміли, що вони вийшло. «Twitter змінився у порівнянні з тим, що ми думали спочатку. Зрештою, ми зробили висновок, що Твіттер насправді був скоріше інформаційною, аніж соціальною мережею».
Все змінилося під час конференції South by Southwest Interactive у 2007 році. На той час кількість твітів зросла до 60 тис. на день. Співробітники компанії розмістили в коридорах два плазмові монітори і показували на них тільки твіти. Через твіти спілкувалися між собою і гості конференції.
Доповідачі та учасники дебатів розповідали про сервіс, а блогери його розхвалювали. Перед закінченням конференції компанію нагородили призом Web Award з коментарем: «Ми хотіли подякувати вам, використавши не більше 140 символів (на той момент таку кількість символів можна було опублікувати на платформі — прим. ред.). І ми щойно це зробили!»
«Твіттер» почав стрімко розвиватися та набирати популярності. 2008 року соцмережа стала призером Webby Award у категорії «Прорив року». Платформа поступово перетворювалася з простору, в якому діляться випадковими думками, на місце, куди люди приходять за новинами та інформацією про події. Коли літак рейсу 1549 US Airlines впав у річку Гудзон, саме у Twitter з'явилася перша фотографія з літаком на воді та пасажирами.
У січні 2009 року платформа піднялася на третє місце у рейтингу соцмереж. У листопаді лінгвістичний портал The Global Language Monitor, який відстежує тренди в інтернеті, назвав Twitter «словом року» та «новою формою соціальної взаємодії».
Восени 2010-го компанія представила New Twitter - перероблену версію платформи. У Твіттер один за одним кинулися знаменитості. Між Ештоном Катчером та CNN на чолі з Ларрі Кінгом розгорілася битва за мільйон передплатників. Демі Мур спробувала відмовити свого шанувальника самогубства. Стівен Фрай видав серію твітів, застрягши у ліфті. У Twitter також регулярно відзначалися Пауло Коельо, Арнольд Шварценеггер, Девід Лінч, Емма Вотсон і навіть Далай-лама.
Платформа також стала важливим інструментом у політичному житті. За перші три роки облікові записи в «Твіттері» завели понад 600 політиків. Аналіз англомовних твітів користувачів зі США за період з 1 травня 2020 року по 31 травня 2021 року, який провів Pew Research Center, показав: третина твітів має політичний характер.
Компанія регулярно вносила зміни до інтерфейсу та покращувала алгоритми роботи. Однак, починаючи з 2015 року, приріст соцмережі помітно сповільнився. Відновити темпи збільшення кількості користувачів та твітів «допомогла» пандемія COVID-19.
27 жовтня 2022 року новим власником Twitter став Ілон Маск. Навіщо це знадобилося Маску? Як пояснив сам Ілон, Twitter для нього — digital-місто, основою якого має стати свобода слова та демократія. Найбільш терміновими завданнями буде доповнення продукту новими функціями, використання відкритих алгоритмів, перемога над спам-ботами та автентифікація всіх людей.
Однак перші його кроки у соцмережі викликали неоднозначну реакцію. Колишній топ-менеджер Twitter Брюс Дейслі заявив, що Ілон просто не знає, що робити після покупки платформи. Маск розпустив раду директорів Twitter та оголосив про звільнення 50% персоналу. Компанію залишили CEO, CFO, юрист-консульт та керівник юридичного відділу.
Окрім низки топ-менеджерів, під скорочення штатів потрапили численні рядові співробітники, у тому числі розробники високого рівня. Багато працівників, які потрапили під приховане скорочення (керівництво приховувало звільнення), подали позови до судів.
«Сьогоднішній крок Ілона Маска щодо масового звільнення 50% співробітників Twitter, зокрема багатьох жителів Сан-Франциско, викликає глибоку стурбованість, особливо після того, як Маск звільнив керівників, відповідальних за підвищення безпеки користувачів на платформі», заявив сенатор Скотт Вінер.
Крім того, Маск вирішив стягувати по $20 на місяць із верифікованих акаунтів. Стівен Кінг відразу відреагував: «20 доларів на місяць, щоб зберегти мою синю галочку? Це вони мені мають платити». У результаті Маск вирішив відкласти платну верифікацію профілю.
Ще одним спірним кроком стало рішення про пом'якшення модерації контенту, яке, за словами журналу TIME, може призвести до засилля фейків, расизму та сексизму. До того ж Маск заявив, що поверне Дональду Трампу його обліковий запис, який заблокувало екс-керівництво. Це зробили, щоб унеможливити підбурювання до насильства після заворушень на Капітолійському пагорбі у 2021 році. Ілон Маск анонсував про розблокування облікового запису екс-президента США.
Як пише Reuters, клієнти вже почали скорочувати витрати на рекламу у Twitter. Наприклад, рекламний холдинг IPG, який представляє інтереси Coca-Cola та American Express, порекомендував своїм партнерам призупинити рекламу на платформі.
До іміджевих витрат додалися фінансові втрати. Після покупки соцмережі Маск втратив понад $70 млрд. Інвестори вважали, що Twitter відволікає бізнесмена від управління Tesla, і акції компанії «просіли» до рекордного рівня.
Місія Twitter — «Щодня охоплювати найбільшу аудиторію по всьому світу, з'єднуючи всіх зі своєю платформою для обміну інформацією, щоб дати кожному можливість створювати та обмінюватися ідеями та інформацією миттєво та без бар'єрів».
Крім того, в соцмережі неухильно дотримуються таких цінностей :
безпека в інтернеті та освіта;
свобода слів;
загальна рівність;
охорона навколишнього середовища та екологічна стійкість;
пом'якшення криз та блискавичне реагування на надзвичайні ситуації.
Twitter підтримує індивідуальне навчання та програми безпеки, фінансує організації, які борються із приниженнями в інтернеті. Компанія заохочує ініціативи, які допомагають захищати та поважати голоси всіх рас, а також співпрацює з неурядовими організаціями з метою захисту навколишнього середовища та підвищення еко-стійкості.
Логотип Twitter Bird з'явився ще в 2010 році, але небагато користувачів платформи знають, що він мав ім'я Larry T Bird. Ім'я на честь легенди баскетболу гравця "Бостон Селтікс" Ларрі Берда обрав співзасновник Twitter Біз Стоун, бостонець та фанат "Селтікс".
Перший логотип Twitter не включав зображення птаха, і після першої версії 2006 року змінилося всього кілька варіантів. На розробку першого логотипу у дизайнера Лінди Гевін був лише день до офіційного запуску платформи. Лінда створила простий словесний знак із великими літерами небесно-блакитного кольору без пробілів, який виконала унікальним закругленим шрифтом. Концепція логотип відображає підхід бренду до дизайну. Логотип став синонімом Twitter та протримався чотири роки до появи птиці Twitter.
У 2010 році з'явилася «пташка Ларрі». Вона символізувала природу твіту — швидкого та короткого, такого ж, як звуки, які видає птах. Символ розмістили праворуч від словесного знаку.
У 2012 році керівництво Twitter визнало, що настав час оновити імідж бренду, наголосивши на ще більшій простоті. На той час Twitter став настільки популярним, що назва в логотипі виявилася зайвою. Словесний знак прибрали, і логотип перетворився на маленьку пташку.
Птаха також переробили. Блакитний колір замінили на темніший відтінок синього. Логотип став виразнішим, особливо на білому тлі. Новий маскотт зміцнив фірмовий імідж Twitter і став одним із найвідоміших.
Поточний логотип Twitter у формі колібрі розробив художник Мартін Грасер. Він використав геометричний підхід, який надав бездоганної форми кожної частини птиці.
Щохвилини користувачі публікують близько 350 тис. нових твітів, або понад 500 млн твітів на день. Це тільки один із цікавих фактів про Twitter:
Кількість твітів різко зростає під час події. Після голу Японії у ворота Камеруну на чемпіонаті світу з футболу 2010 року вболівальники півхвилини викладали твіти в кількості 3 тис. на секунду.
Після повідомлення про смерть Майкла Джексона користувачі оновлювали свої статуси зі швидкістю 100 тис. твітів на годину, ніж вивели з ладу сервери Twitter.
Twitter міг називатися FriendStalker, Vibrate чи Twitch. Такі варіанти розглядали до того, як Ноа Гласс знайшов у словнику слово, схоже на Twitch — «легкий звук, що чирикає, який видають деякі птахи».
2013 року Ватикан оголосив, що всі, хто стежив за твітами Папи під час Всесвітнього дня молоді, скоротять після смерті час перебування в чистилищі.
Барак Обама – людина з найбільшою кількістю передплатників у Твіттері станом на лютий 2022 року. На 44 президента США підписалися майже 130 млн осіб. На другому місці — Джастін Бібер зі 114 млн. та Кеті Перрі зі 109 млн. передплатників.
Згідно з дослідженнями бізнес-школи Booth при Чикагському університеті, Twitter викликає більшу залежність, ніж алкоголь і цигарки.
На наших очах у Twitter стався черговий поворот. Американський журналіст із WSJ Крістофер Мімс не впевнений у тому, що у випадку з «Твіттером» Маску посміхнеться успіх. На думку Мімса, над Ілоном нависли такі загрози, як небажання вникати особливо розвитку Twitter як соцмережі, а масовий відхід із соцмережі раніше активних користувачів.
Маск звик мати справу зі стартапами, але Twitter - зріла компанія. Усі попередні успіхи Ілона були пов'язані з його експертизою та сильними сторонами. Наприклад, щоб запустити ракети, інженер боровся із законами фізики. Однак успіх Twitter залежить від комунікації з живими людьми, а не з механізмами. Як відомо, Маск уже почав допускати промахи у спілкуванні зі співробітниками Twitter.
А платні передплати не популярні у користувачів. Люди знайшли альтернативні безкоштовні соцмережі, такі як Mastodon (сюди вже перейшло 230 тис. користувачів Twitter), Reddit, Tumblr та інші.
Ми стаємо свідками нових подій в одній із найпопулярніших соціальних мереж. Якими вони будуть, покаже час.