Отримайте презентацію послуг та консультацію фахівця
Найкращі люди індустрії займаються процесом розробки вашого бренду
→ З бомжа у мільйонери. Встигни заробити Bums — нова криптовалюта в Telegram, інвестуй та заробляй.
Мало хто знає, що такий відомий світовий бренд, як Sony, починав свій шлях у невеликій кімнаті без вікон в універмазі, що постраждав від пожеж та з тріщинами по всьому фасаду.
На початку шляху у засновників компанії було лише $500 та інженерні навички, але це не завадило їм відкрити нові ринки та перетворити своє дітище на гіганта електроніки.
Наразі бренд відомий своїми приставками Playstation, телевізорами, фото- та відеокамерами, смартфонами, ноутбуками Vaio та електронними книгами. А колись компанія подарувала світові перші плеєри, компакт-диски, відеомагнітофони та інші корисні винаходи, які полегшили та урізноманітнили наше життя.
Щоб дізнатися, з чого почалася історія Sony і як маленька компанія перетворилася на величезний конгломерат із мільярдними доходами, читайте цю статтю.
Sony Corporation – це японська транснаціональна корпорація, яка виробляє електроніку та техніку. Входить до холдингу Sony Group і базується в Токіо (Японія).
Компанію створили у 1946 році Масару Ібука (Masaru Ibuka) та Акіо Моріта (Akio Morita). Спочатку вона називалася "Токійська телекомунікаційна інженерна компанія", але через кілька років отримала нове ім'я - Sony.
Зараз на чолі корпорації стоїть Кеньітіро Йосіде (Kenichiro Yoshida). Він прийшов на зміну Кадзуо Хіраї (Kazuo Hirai) у 2018 році.
У Sony працюють понад 114 000 людей. Основними конкурентами корпорації є Apple, Samsung та LG. Офіційний сайт Sony: www.sony.net
Діяльність Sony Group:
виготовлення побутової техніки та електроніки;
виробництво ігрових приставок та відеоігор (Sony Computer Entertainment);
кіноіндустрія (кіностудії TriStars Pictures та Columbia Pictures);
випуск музичної продукції (Sony Music Entertainment);
робота у фінансовій сфері (банки та страхові компанії – Sony Financial Holdings);
випуск мобільних телефонів (Sony Mobile Communications);
розробка та виробництво ноутбуків (Sony Vaio);
Виготовлення телевізорів (Sony Bravia).
Компанія охоплює різні сфери діяльності, впроваджує сучасні технології, аналізує та продумує кроки наперед. Такий підхід дозволяє їй утримувати високі позиції, спрощуючи при цьому життя. Так, у 1962 році в корпорації з'явився новий напрямок – Sony Chemicals, який забезпечував техніку Sony необхідними пластиковими деталями. Тоді це рішення допомогло компанії знизити залежність від постачальників та почати активно розвиватися.
Основні регіони діяльності компанії – Японія, США, Китай та європейські країни.
Фінансові показники корпорації (2019 рік):
У 2013 році компанія Sony була названа однією з найвпливовіших – 4 місце у Японії та 5 місце у світі. А в рейтингу найдорожчих брендів Forbes у 2019 році зайняла 60 позицію з цінністю $11,3 млрд.
Щорічний прибуток Sony становить $66,9 млрд, а витрати на рекламу – близько $3,7 млрд.
Компанія Sony підтримує різні благодійні проекти: боротьба з раком, спортивні клуби, громадські проекти в США, програми з питань охорони здоров'я, культури та освіти.
Зокрема, компанія збирала гроші, щоб допомогти дитячому відділенню лікарні принцеси Уельської в окрузі Брідженд, проводила День милосердя та влаштовувала благодійні ігри в гольф заради збирання коштів на реконструкцію педіатричного відділення клініки.
Крім основної благодійної діяльності, Sony активно допомагала жителям Японії після найсильнішого землетрусу та цунамі у 2011 році, а також разом з ЮНІСЕФ брала участь у ліквідації наслідків стихійного лиха.
Пошкоджений завод компанії в Тагайо забезпечував продовольством потерпілих та дав притулок близько 100 місцевих жителів, які рятувалися від води на верхніх поверхах будівлі.
Співробітники технологічного центру Sony у Тагаджо паралельно з відновленням підприємства допомагали і місцевим волонтерам. А працівники корпорації зі США та інших країн світу пожертвували загалом $5,5 млн на потреби постраждалих.
Також, Sony Group надала рятувальникам 30 000 радіоприймачів та 500 000 іншого приладдя для надання невідкладної допомоги.
У післявоєнній Японії правила розрухи, країна перебувала під контролем американців, які забороняли працювати всім компаніям, які хоч якось взаємодіяли під час Другої світової війни з владою, грошей не було, і люди активно міняли одні товари на інші.
Ось у цей період і було засновано «Токійську телекомунікаційну інженерну компанію» (ТТК). Початковим капіталом були $500, частина з яких Моріта взяв у свого батька – виробника саке.
Засновники фірми – 38-річний інженер Масару Ібука та 25-річний фізик Акіо Моріта – зустрілися в Токіо після війни (1946 рік) та вирішили розпочати спільний бізнес. Вони розуміли, що люди хочуть відновити країну і тому повинні отримувати всю необхідну інформацію, оскільки більшість мали лише старі радіоприймачі, можливості були обмежені. Подумавши про це, бізнесмени створили приставку, що дозволяє слухати програми закордонних радіостанцій. Так розпочалася робота нової компанії.
Ібука та Моріта познайомилися на флоті під час війни. Ібука займався розробкою авіаційного обладнання для виявлення підводних човнів і був членом дослідницького комітету, на засіданнях якого зустрів офіцера Акіо Моріту.
Перші кроки нової компанії
Перша майстерня розміщувалась на 3-му поверсі універмагу, який сильно постраждав від військових пожеж. У кімнаті були вікна, а електрика подавалась з перебоями, але це не бентежило підприємців. Вони старанно продовжували свою справу щодо реалізації приставок. Іноді клієнти платили за послуги компанії рисом, що було дуже доречним у період нестачі продуктів харчування.
Незабаром компанія переїхала у невелику споруду на околиці Токіо. Поруч із офісом на мотузках сушилася білизна сусідів – звичайних японців. Тоді в компанії працювало 20 осіб.
Перші невдачі та пошуки нових рішень
Спочатку справи йшли непогано, але ставка на приймачі все ж таки не спрацювала, оскільки люди не мали грошей і не могли оплачувати послуги компанії. Тоді Ібука та Моріта почали шукати нові ідеї.
Так у виробництві виявилися електричні рисоварки та подушки з підігрівом, призначені для використання у холодну пору року. Товари мали попит, незважаючи на те, що не були пожежобезпечними.
Тоді ж Ібука та Моріта розділили між собою ролі: перший відповідав за розробку та виробництво, а другий – за просування товарів та набір співробітників.
Ідея, яка вивела компанію на світовий ринок
1949 року завдяки співпраці з окупаційними силами засновники компанії побачили американський магнітофон. Продукт зацікавив бізнесменів, і вони почали його вивчати.
Надихнувшись механізмами запису та відтворення звуків, Ібука та Моріта почали шукати рішення, як спростити та здешевити магнітофон. У результаті замість дроту як носій вони вирішили використовувати стрічку.
Так, у 1950 році з'явився перший стрічковий магнітофон. Його вага становила 35 кг і коштувала він $472.
Моріта продав 20 одиниць товару Верховному суду Японії, оскільки їм не вистачало стенографісток, а потім вирушив до шкіл.
У 1951 році представництво Sony у США стає першою японською фірмою, представленою на фондовій біржі Нью-Йорка. Випуск акцій дозволив компанії одержати $4 млн.
1952 року Ібука вирушає до США, де знайомиться з технологією транзисторів, що дозволяє зменшити габарити електронної техніки. Власники компанії купують патент, відкривають новий завод у Сендаї та у 1957 році випускають транзисторний радіоприймач TR-55.
Продукт зацікавив японців, тому компанія почала просувати його на зарубіжні ринки. А через два роки світ побачив кишеньковий радіоприймач TR-63, який став хітом продажу.
Оскільки назва «Токійська телекомунікаційна інженерна компанія» для іноземців звучала надто складно, її вирішили замінити. Так з'явився бренд Sony.
Пограбування складу Sony, що спрацювало ефективніше за рекламу
У 1958 році в житті Sony відбулася одна сумна подія, яка зробила компанію популярною – зі складу було вкрадено 4000 радіоприймачів.
Компанія готувалася до відкриття нового офісу в Нью-Йорку, а склад розташовувався на вулиці. Грабіжникам вдалося пробратися до будівлі через вікно на верхньому поверсі, винести товар (400 коробок) і завантажити його у вантажівку, припарковану поряд зі складом. І все це сталося увечері (близько 18:00).
У приміщенні зберігалися радіоприймачі та інших виробників, але винесли саме Sony. Збитки становили $100 000.
Наступного дня компанія стала знаменитою. Довгий час ім'я бренду обговорювали мешканці міста і не сходили з газетних сторінок. Пограбування називали сміливим зломом та найбільшою крадіжкою радіотехніки.
Незважаючи на збитки, ця подія була на руку компанії, оскільки споживчий інтерес до продукції Sony з того дня суттєво зріс.
Період інновацій та прорив на світовому ринку
Вийшовши на закордонні ринки, компанія зрозуміла, що необхідно поєднувати інновації, відмінний дизайн та надійність, тому почала активно працювати у цьому напрямі.
Sony випустила перший транзисторний, а потім портативний телевізор і поступово завоювала своїми новинками світ.
В 1968 завдяки Sony Японія стала другим за величиною виробником товарів у світі (після США). А 1977 року компанія була представлена на 18 біржах у 10 країнах, а акції продавалися практично цілодобово.
З кожним містом компанія росла і розвивалася, відкривалися нові заводи та дослідницькі центри (у тому числі й у США), розширювалися ринки збуту, освоювалися нові сегменти та розроблялися новинки, які не мають аналогів.
Інноваційні розробки Sony:
2005-2007 – створення плазмових телевізорів Bravia (через рік з моменту випуску продукт став найбільш продаваним у світі).
У 2011 році компанія Ericsson продає Sony свою частку. Завдяки цьому в корпорації відкривається новий напрямок розробки смартфонів Xperia – Sony Mobile Communications.
Sony: кіно та музика
У 1989 році Sony купує у Coca-Cola кіностудію Columbia Pictures за $3,4 млрд. Через два роки з'являється напрямок Sony Pictures Entertainment .
Щодо музики, то Sony Music Entertainment є однією з найбільших звукозаписних компаній. Вона почала працювати 1987 року після придбання за $2 млрд CBS Records, з якою на той момент співпрацював Майкл Джексон.
Зміна керівництва, криза та новий період розвитку
У 1997 році пішов з життя один із засновників Sony - Масару Ібука, а через два роки помер і Акіо Моріта. Разом із ними завершилася ціла епоха у житті корпорації.
У 2000 році було зафіксовано рекордну вартість акцій Sony – $149,71, а у 2012 році компанія поставила свій новий рекорд – ціни на акції впали до $9,74.
У корпорації почали повідомляти про падіння продажу та збитки. Сумна ситуація спостерігалася майже у всіх сферах діяльності.
Позиції компанії похитнулися через дешеву робочу силу в країнах Азії (Південна Корея, Тайвань і Китай). Sony виявилася нездатною протистояти цій ситуації.
Погіршило становище і землетрус, що стався в 2011 році в Японії. Заводи компанії були пошкоджені та простоювали, що призвело до зниження виробництва та падіння продажів.
Ще однією причиною падіння називають зайву впевненість Sony у собі та своїх силах, а також нездатність швидко реагувати на зміни на ринку. У компанії не припускали думки, що їх можуть обійти конкуренти, і не поспішали підлаштовуватися під потреби аудиторії.
Користувачі почали більше реагувати не на сам бренд, а на функціональність пристроїв, а в компанії все ще вважали, що їхнє ім'я говорить саме за себе. В результаті, такі бренди як Samsung та Apple змогли витіснити Sony.
2012 року на чолі холдингу став Кадзуо Хіраї. Він провів реструктуризацію, оптимізував витрати, продав деякі офісні будинки і скоротив штат на 50 000 осіб і зрештою зумів вивести компанію з кризи.
Незважаючи на невтішні прогнози аналітиків та пророкування «загибелі» корпорації, вона змогла подолати тимчасові труднощі і знову почати отримувати прибуток. Так, у 2016 році Sony вперше за кілька збиткових років вийшла у плюс, отримавши прибуток у розмірі 148 трлн єн.
У 2018 році керівництво корпорації знову змінилося. Управління перейшло до рук Кеньїтіро Йосіди.
Зараз корпорація Sony виробляє електроніку, ігрові приставки та іншу техніку, надає фінансові послуги, володіє кіностудією та звукозаписною компанією.
У 2018 році компанія приступила до створення 3D-камер, якими зацікавилася низка брендів, включаючи Apple.
Корпорація прагне використовувати технології та штучний інтелект для розкриття творчого потенціалу людини та виведення її на новий рівень. У компанії вірять, що інновації допоможуть створити нову культуру, яка наповнить людське життя натхненням та емоціями.
Цінності Sony – це мрії, цікавість, щирість та різноманітність. Компанія прагне створювати найкращі продукти, використовуючи різні точки зору, ідеї та підходи. Звідси широка товарна лінійка. А довіра до бренду будується на етичній та відповідальній поведінці Sony.
Філософія бренду полягає в тому, що незважаючи на знання, уміння та досвід власника бізнесу, його справа перебуває в руках тих людей, яких він приймає на роботу.
Дотримуючись цього, Моріта завжди прагнув зміцнення робочих відносин. Він знайомився з кожним новим співробітником і майже щодня спілкувався з менеджерами за обідом.
Важливим для Sony є захист навколишнього середовища. З цієї причини компанія підтримує різноманітні екологічні ініціативи. Зокрема, є учасником глобальної програми Road to Zero (Дорога до нуля), спрямованої на зниження негативного впливу на навколишнє середовище.
Компанія поставила собі завдання – знизити вплив своєї виробничої діяльності на природу, тому розширює використання поновлюваних джерел енергії та знижує викиди вуглекислого газу в атмосферу.
Крім цього, Sony бере участь у проекті One Blue Ocean, в рамках якого скорочує обсяги виготовлення пластикових деталей на своїх заводах по всьому світу.
З виходом на закордонні торгові ринки ТТК перетворилася на Sony. Рішення про зміну назви було викликане необхідністю спростити його звучання та покращити запам'ятовуваність.
Що означає ім'я Sony?
Нейм Sony з'явився від латинського слова sonus, що означає звук. Таку назву обрали, щоб наголосити на специфікі діяльності, а саме – виробництві магнітофонів.
Слово «sony» співзвучне з англійськими «sunny» (сонячний) та «son» (син), а також популярним у Японії виразом «sonny-boys», яке вживалося у значенні «малолітні генії».
Оскільки слово «sonny» схоже за звучанням із фразою, що означає ще й «втрату грошей» (невдалий бізнес), було вирішено викинути з ним одну літеру «n». Ось так і вийшла назва «sony», відома зараз у всьому світі.
Як змінювався слоган компанії
Що ж до слогану, то спочатку він звучав просто і зрозуміло – «It's a Sony» (це Sony). Потім йому на зміну прийшла фраза "like.no.other", яка перекладається "як ніхто інший".
У 2009 році маркетологи замінили гасло на make.believe (зробити реальністю). Цей слоган відбиває філософію та цінності компанії. Він означає, що мрії повинні збуватись, і Sony допоможе здійснити будь-які ідеї.
Логотип Sony – незмінний ось уже 47 років
Логотип Sony не змінювався з 1973 року. Один раз його планували все ж таки замінити, але Ібука відкинув усі запропоновані варіанти, зазначивши що жоден з них не кращий за існуючий. Це сталося 1981 року.
Торговий знак Sony був зареєстрований у 1955 році. Спочатку він був поміщене в прямокутник ім'я компанії з витягнутими першою та останньою літерами.
1957 року для зміцнення іміджу компанії за кордоном було вирішено спростити логотип. Для написання назви почали використовувати простий шрифт із засічками та чорний колір.
З того часу візуально в логотипі мало що змінилося, хоча знак після цього змінювали ще чотири рази. Дизайнери грали зі шрифтами та товщиною ліній аж до 1973 року, доки не знайшли ідеальний варіант.
У перших рекламних роликах компанія використовувала сорочки з великими нагрудними кишенями, щоб туди без зусиль містився радіоприймач.
З того моменту і до сьогодні Sony у своїй рекламі робить ставку на товари та їх технічні характеристики. Компанія демонструє переваги продукту та говорить про його сильні сторони.
З 1982 року всі рекламні ролики Sony почали закінчуватись літерою «S». Коли вона з'являлася на екранах, за кадром лунав слоган компанії. Ця унікальна комбінація картинки та звуку незабаром стала відомою рисою бренду.
Як показує приклад Sony, навіть простий та лаконічний логотип бренду може стати популярним та впізнаваним. Головне – те, як ви його подасте.
Щоб отримати зрозумілий фірмовий знак, що добре запам'ятовується, що зачіпає емоції споживачів, звертайтеся в студію WeLoveBrands. Наша команда розробить для вас не лише унікальний логотип та фірмовий стиль, а й допоможе у створенні ефективної маркетингової стратегії.