Отримайте презентацію послуг та консультацію фахівця
Найкращі люди індустрії займаються процесом розробки вашого бренду
→ З бомжа у мільйонери. Встигни заробити Bums — нова криптовалюта в Telegram, інвестуй та заробляй.
Багато хто любить чіпси, а деякі взагалі не уявляють собі життя без них. А чи знають любителі цих хрустких картопляних скибочок, коли і за яких обставин вони вперше з'явилися?
Якщо цікавить історія виникнення чіпсів загалом та життєвий шлях такого популярного бренду як Lay's зокрема, читайте нашу статтю.
Lay's – американська торгова марка, під якою випускаються картопляні чіпси. Була зареєстрована у 1944 році, але її історія почалася набагато раніше – у 1932 році.
Творцем бренду вважається Герман В. Лей (Herman W. Lay). Наразі чіпси виробляються компанією Frito-Lay, яка належить американській корпорації PepsiCo зі штаб-квартирою в Харрісоні (штат Нью-Йорк, США).
Холдинг PepsiCo випускає 23 бренди. Щорічні обсяги продажів кожного з них становлять понад $1 млрд. Серед відомих марок – Pepsi, Mirinda, 7 Up, Lay's, Doritos, Lipton та ін. , ХрусTeam, Aqua Minerale та Єсентуки.
Продукти PepsiCo використовують близько одного мільярда щодня жителі понад 200 країн світу. У 2019 році обсяг продажів корпорації становив $67 млрд.
Головний конкурент Lay's – чіпси Pringles.
Сайт компанії: www.lays.com
Frito-Lay випускає 29 видів закусок, а чіпси Lay's мають понад 50 уподобань. Деякі добавки компанія готує спеціально для тієї чи іншої країни. Наприклад, на замовлення однієї із торгових мереж в Україні на прилавках з'явився продукт зі смаком малосольних огірків із кропом. Компанія також випускала чіпси зі смаком лайма, чорниці, сакури, капучино, водоростей та ін.
Чіпси Lay's у деяких країнах представлені під різними брендами. Так, в Австралії продукт продається під маркою Smith's, в Єгипті – Chipsy, в Ізраїлі – Tapuchips, у Канаді – Hostess, у Колумбії – Margarita, у Мексиці – Sabritas, а у Великій Британії – Walkers.
У компанії працюють 60 тисяч співробітників. В Україні бренд представлений із 2002 року.
Фінансові показники та рейтинги Lay’s
У рейтингу найдорожчих брендів (Forbes) Lay's знаходиться на 40-му місці з цінністю $14,7 млрд. Дохід компанії в 2019 році склав $11,7 млрд, а на рекламну кампанію було витрачено $2,6 млрд.
Маркетингова стратегія Lay's Smile здобула бронзову нагороду у категорії «Крос-медійний сторітлінг» у конкурсі Effie Awards.
У 2017 році бренд також отримав нагороду «Перевага в енергоефективності» від влади штату Юта та компаній Rocky Mountain Power та Clean Energy за впровадження проектів, спрямованих на зниження споживання електроенергії.
Бренд був удостоєний золота в Каннах у категоріях «Cyber: спільне створення та користувальницький контент» та «PR: Їжа та напої», а також бронзи у категорії «Дизайн упаковки: спеціальні випуски та рекламна упаковка».
Виробництво чіпсів Lay's та захист навколишнього середовища
Frito-Lay має дослідні лабораторії, щоб стежити за якістю продуктів, понад 30 заводів з виробництва снеків у США та Канаді та близько 200 дистриб'юторських центрів. Є також виробничі лінії у Польщі, Німеччині, РФ, Китаї, Україні та інших країнах.
Тільки на одному заводі в Перрі (штат Джорджія) щодня обробляється понад 1 млн фунтів картоплі та упаковується близько 175 тисяч пачок чіпсів.
Автопарк компанії складається з 23 000 транспортних засобів, включаючи фургони, вантажівки та причепи, що використовуються для доставки продукції.
Для виготовлення 1 кг чіпсів потрібно 4 кг картоплі, причому спеціальних сортів. З 2000 сортів картоплі, що існують у світі, для виробництва Lay's придатні лише 7 (з бульбами не більше 9 см у діаметрі та з підвищеним вмістом крохмалю та цукру).
Процес виробництва чіпсів Lay's від обробки картоплі до пакування в пачки займає 20 хвилин.
Бренд дбає про охорону навколишнього середовища, тому при виробництві чіпсів прагне скорочення споживання електроенергії та води. Компанія модернізує свої підприємства та впроваджує сучасне високотехнологічне обладнання, зокрема використовує світлодіодне освітлення, системи рекуперації тепла та стиснутого природного газу.
Щоб скоротити споживання палива та зменшити викиди вуглецю в атмосферу, автопарк поступово поповнюється електромобілями та вантажівками, що працюють на стиснутому природному газі.
Благодійні проекти Lay's та PepsiCo
Компанія бере участь у таких програмах, як «Нагодуй дітей» та «Об'єднаний шлях митрополита Далласа», спрямованих на боротьбу з голодом, забезпечення потребуючими продуктами харчування та чистою питною водою, покращення життя жінок та дівчаток.
Холдинг не просто надає допомогу та підтримку, а й об'єднує людей, щоб стати силою добра.
В рамках роботи за програмою Southern Dallas Thrives компанія допомагає готувати дітей до школи, забезпечує громади продовольством, готує випускників шкіл до вступу до коледжу та пропонує молоді можливості для побудови кар'єри.
Як учасник програми «Нагодуй дітей» бренд допомагає у боротьбі з голодом та вирішує питання, пов'язані зі здоров'ям та освітою дітей.
PepsiCo активно допомагає і в Україні. Зокрема, у дитячих садках Миколаєва (міста, в якому знаходиться завод компанії), реалізується програма «Школа маленьких еко-героїв». Дітям розповідають про необхідність сортування сміття та користь зменшення споживання ресурсів.
З 2013 року холдинг встановлює системи доочищення води у дитсадках та школах Київської та Миколаївської областей (проект «Чиста вода»). Усього було встановлено 47 систем, які забезпечують безперебійний доступ дітей до чистої води.
Ще один проект, до якого приєдналася PepsiCo – Пакт заради молоді-2020. Компанії-учасники ініціативи планують створити 50 000 місць для стажування молоді та надаватимуть підтримку всім охочим при побудові кар'єри.
PepsiCo вже третій рік поспіль запускає програму стажування для молоді в Україні. За її результатами, 85% молодих фахівців отримали пропозицію щодо роботи на українських підприємствах корпорації.
За проекти "Чиста вода" та "Шкільний марафон" компанія отримала дві нагороди конкурсу "Partnership for Sustainability Award 2019", який проводився з ініціативи Глобального Договору ООН в Україні - представника UN Global Compact.
Марка Lay's з'явилася з легкої подачі Германа В. Лея, який почав продавати картопляні чіпси із багажника своєї машини у 1932 році. Сам продукт виник набагато раніше, причому цілком випадково.
Як і коли з'явилися перші чіпси?
Вважається, що батьком чіпсів став Джордж Крам (син афроамериканця та індіанки із племені гуронів). Він працював шеф-кухарем у ресторані готелю Moon's Lake Lodge, що у місті-курорті Саратога-Спрінгс (штат Нью-Йорк).
У серпні 1853 року один із гостей замовив фірмову страву закладу – картопля фрі, і залишився незадоволеним завтовшки шматочків. Цим клієнтом виявився успішний підприємець і один із найбагатших американців Корнеліус Вандербільт.
Коли блюдо повернули на кухню, Джордж Крам вирішив пожартувати з гостя, тому нарізав картопля найтоншими скибочками і обсмажив їх. Ефект перевершив усі очікування – страва, яку пізніше назвали «Чіпси Саратога», дуже сподобалася бізнесменові та всім його друзям. Так він став фішкою закладу.
Чіпси завжди стояли на кожному столику, але на винос не продавалися. Нова страва прославила ресторан та приваблювала як місцевих жителів, так і приїжджих. Незабаром через простоту приготування чіпси почали подавати і до інших кафе.
Народження бренду Lay's
У 1932 році 24-річний комівояжер Герман В. Лей зайнявся продажем чіпсів у Нешвіллі (штат Теннессі). Покупцям він пропонував продукт за назвою Gardner's виробництва Barrett Food Products.
У 1938 році представник компанії запропонував Лею викупити заводи в Атланті та Мемфісі, і той погодився. Сума угоди склала $60 000. Пізніше він придбав і інші підприємства Barrett Food, розташовані в Джексонвіллі, Міссісіпі, Кентуккі, Північній Кароліні та інших містах.
Лей не змінював назву компанії і марку чіпсів кілька років, поки в 1944 не вирішив перейменувати свій бізнес в Lay's Potato Chips. Нове виробництво закусок швидко набирало обертів і незабаром стало одним із найбільших у південно-східній частині США.
Lay's – найбільший виробник снеків у США та світі
До 1957 року компанія заробила $16 млн і стала найбільшим виробником чіпсів у країні.
Через чотири роки Lay's вирішується на злиття з фірмою Frito (1961). Цей альянс виводить продукт на зарубіжні ринки, а щорічний обсяг продажів компанії Frito-Lay тепер складає 127 млн дол.
У 1962 році чіпси Lay's підкорили Канаду, а після неї й низку інших країн по всьому світу.
Frito-Lay стає PepsiCo
1965 року Pepsi Cola вирішила об'єднатися з Frito-Lay, залишаючи її незалежною компанією з виробництва снеків. В результаті злиття змінилася назва холдингу - PepsiCo.
Frito-Lay на той момент випускала 32 види продукції, а 40% всіх закусок у США припадало на її частку.
Рік за роком компанія розширювала асортименти, відкривала нові заводи та дослідницькі центри. Чіпси мали неймовірний успіх і незабаром продавалися по всьому світу.
У 1991 році бренд удосконалив технологію виробництва, що дозволило довше зберігати чіпси свіжими та хрусткими.
Потім компанія випустила запечені чіпси, чіпси без вмісту жирів (Lay's WOW) та рифлені чіпси (Wavy Lay's). У 2000 році у продажу з'явилася лінійка Lay's Stax (продукт для преміум-сегменту в твердій упаковці – циліндричній банці, як у Pringles).
Зараз компанія виробляє понад 50 уподобань чіпсів, а також виготовляє продукти зі спеціальними добавками на замовлення окремих країн.
60% всіх снеків у США та 30% закусок на планеті виробляється на підприємствах Frito-Lay.
Місія бренду: створювати більше усмішок і допомагати людям вгамувати почуття голоду в ситуаціях, коли немає часу на обід. Кожна людина завжди повинна мати доступ до закусок.
Мета компанії: перемога на ринку, розвиток та збереження прихильності планеті та своїм співтовариствам.
Бачення Lay's визначається набором стратегій, які роблять бренд швидше, сильніше та краще.
Візуальний образ бренду будувався навколо цільової аудиторії, а основний споживач чіпсів Lay's – шукач насолод. Звідси та особливості фірмового стилю компанії.
При його створенні було вирішено зробити ставку на емоції, дружелюбність та позитивний настрій, тому обрали поєднання червоного та жовтого відтінків та розробили спеціальний шрифт.
Корпоративні кольори та шрифт Lay's
Шрифт Lay's завдяки м'яким лініям відображає емоційні якості бренду, а саме бадьорість, позитив та дружелюбність, і при цьому є розбірливим та читабельним.
Основні кольори – червоний, жовтий та білий. Червоний посилює сприйняття та стимулює діяти, жовтий уособлює тепло, щастя та оптимізм, а білий символізує чистоту, добро та єдність.
Поєднання цих відтінків привертає увагу, створює позитивний живий образ та викликає приємні асоціації.
Еволюція логотипу Lay's
За всю історію існування бренду логотип змінювався кілька разів. Перший варіант дуже відрізняється від того, який ми всі знаємо. Найбільше змін припало на букву «y» у назві марки.
Логотип Lay's є жовте коло, в центрі якого білим кольором на червоному тлі написано назву марки.
Бренд отримав ім'я Lay's на прізвище його засновника Германа Лей.
Історія лого:
Останній варіант лого, на розробку якого пішло два роки, має чистіший вигляд, він привабливий і добре виглядає на різних носіях.
Редизайн логотипу було проведено, щоб залучити більше молодої аудиторії та показати, що Lay's – це весела та ароматна марка.
Оскільки бренд у деяких країнах називається інакше, ніж Lay's, то змінюється і логотип. Зображення зберігається для впізнаваності, а всередину міститься різний текст (залежно від назви).
Рекламні слогани Lay's
У різних рекламних кампаніях лунали різні гасла.
Першим був - "Betcha can't eat just one" ("Сперечаємося, ти не зможеш з'їсти лише одну"). Це гасло виникло після утворення компанії Frito-Lay у 1961 році.
Потім з'являлися такі слогани: Lay's. Так смачно, що не встояти», «Яскраві моменти смачніші з Lay's», «Спробуй почуття на смак» та ін.
Маркетингова стратегія бренду полягає в тому, щоб подати чіпси як розвагу та гру в колі друзів чи близьких.
Для розкручування продукції компанія використовує різні методи: дає рекламу на ТБ та радіо, публікує банери для білбордів та сітілайтів, проводить промо-акції та приваблює знаменитостей.
Зокрема, в рекламних роликах бренду знімалися Роналдіньо, Ліонель Мессі, Андрій Аршавін, Енріке Іглесіас, Настя Каменських та ін.
Перша реклама чіпсів була дана в 1944 році, коли назва компанії змінилася на Lay's Potato Chips. Ролик вийшов на екрани телевізорів за участю популярного на той час актора та коміка Берта Лара.
Маркетингова стратегія компанії передбачає проведення промо-акцій та розіграшів. Ця практика була введена у 1997 році і активно застосовується досі. На упаковки з чіпсами кріпиться спеціальна акційна стрічка з умовами та призами.
Так, 2017 року проводилася акція «Посмішка на мільйон». У верхній частині кожної пачки була велика посмішка, яку легко можна було прикласти до свого обличчя і зробити селфі.
Ця акція була настільки популярною, що її вирішили організовувати й у наступні роки.
У 2019 році компанія заявила, що перерахує $1 млн від виручки з продажу чіпсів благодійній групі Operation Smile (Вірджинія), яка допомагає дітям позбутися заячої губи або піднебіння за допомогою хірургічного втручання.
В Україні в 2017 році проводилася акція «Посмішка на 100 Ватт», за результатами якої в київському парку імені Івана Котляревського компанія встановила «усміхнені» ліхтарі.
Іноді Lay's також влаштовує акцію «Зроби смак», щоб випустити новинки та розширити асортимент. Так, у 2013 році лінійка чіпсів поповнилася такими смаками як курка, вафлі та сирний часниковий хліб, а роком пізніше додалися васабі та імбир, сальса з манго та капучино.
Для посилення емоційного зв'язку зі споживачами Frito-Lay робить ставку на упаковку продукту, роблячи її яскравою та соковитою. Саме дизайн пачок з чіпсами є одним із найважливіших елементів маркетингової стратегії бренду.
Якщо ви хочете отримати такий самий яскравий та стильний візуальний образ, замовте дизайн упаковки та розробку фірмового стилю у студії WeLoveBrands. Ми знаємо, як і чим зачепити вашого покупця!