→ З бомжа у мільйонери. Встигни заробити Bums — нова криптовалюта в Telegram, інвестуй та заробляй.

Як «Чумак» бореться за лідерство на ринку томатних паст в Україні

185

Оцінили: 43

Зміст:
Розмір шрифту:

Як «Чумак» бореться за лідерство на ринку томатних паст в Україні

Раніше в нормативних документах держдепартаменту контролю якості не використовувалося слово «кетчуп» – у реєстрі харчових продуктів натомість застосовувалося поняття «томатний соус». Проте бренд «Чумак» змінив правила та домігся запровадження терміну «кетчуп» у державну документацію. Він став першим кетчупом в Україні та швидко заволодів ринком.

Сьогодні український виробник переживає нелегкі часи, але продовжує боротьбу за першість у галузі. Компанія прагне вийти на довоєнні обсяги виробництва, оскільки не бажає позбавляти українців улюблених продуктів – томатної пасти, спагетті, консервованих овочів та іншої продукції з півдня України.

Чумак

Довідкова інформація про компанію «Чумак»

«Чумак» – це компанія-виробник харчових продуктів та торгова марка. Засновниками є два шведи: Йохан Боден та Карл Стурен. 1993 року вони запустили бізнес на території України, а через три роки компанія стала ЗАТ «Чумак» і почала активно виробляти кетчуп.

Сьогодні біля керма бізнесу стоїть Андрій Левчук. При цьому Карл Стурен залишається співвласником та президентом компанії, а Йохан Боден – співвласником та директором з корпоративного розвитку. Також 2,3749% акцій належить українському депутату Герезі Олександру Володимировичу, власнику мережі гіпермаркетів «Епіцентр».

У 2019 році "Чумак" став частиною найбільшої агропромислової компанії в Азії - Delta Wilmar. Штаб-квартира знаходиться в м. Каховка Херсонської області, але з 2022 року компанія була перереєстрована в Києві через окупацію території, на якій розташовані виробничі потужності. Сам виробничий комплекс було збудовано з нуля, а поля, на яких вирощувалися овочі, оброблялися відповідно до міжнародних стандартів.

У компанії налічується близько 1059 співробітників. Хоча підприємство не працює, місця за ними збережено.

До асортименту бренду входять:

Чумак

кетчупи та томатні пасти, у тому числі дитяча лінійка;

Чумак

соуси, маринади, рідкі приправи, майонез та гірчиця;

Чумак

макаронні вироби;

Чумак

соняшникова олія;

Чумак

консервовані кукурудза та горошок;

Чумак

мариновані та консервовані овочі, кабачкова ікра, аджика;

Чумак

соки, фруктові пюре;

Чумак

смажені насіння;

Чумак

делікатеси та хрустики.

Продукція «Чумак» експортується до країн Європейського Союзу, США, Канади, Ізраїлю, Грузії, Західної Африки, Південної Кореї, Бангладеш, Сінгапуру, азіатських країн та ін. Проте для експорту деякі товари змінюють назву. Наприклад, соняшникова олія для Аргентини називається «Molinos», а майонез для Африки – «Султан-Алі».

У довоєнний період компанія отримувала прибуток від продажу продукції близько $50 млн. Спостерігалася тенденція зростання доходу з кожним роком приблизно на 16%. З початком війни внутрішній ринок обсягом 72 000 тонн томатних соусів і паст впав на 40-45%. А частка "Чумака" на ньому скоротилася на 60-70%.

До війни виробник займав близько 20% українського ринку та був другим за обсягами виробництва томатної пасти та соняшникової олії. А ось експорт становив 25% ринку, але після 2022 року впав до нуля.

Оскільки продукція бренду практично зникла з полиць магазинів в Україні, її місце посіли інші торгові марки, зокрема товари з Європейського Союзу. До закриття заводу основним конкурентом "Чумак" був бренд "Торчин", який зараз є лідером ринку в Україні.

Незважаючи на втрату контролю за виробничими потужностями на тимчасово окупованій території Херсонської області, «Чумак» продовжує роботу. Компанія намагається відновити виробництво на інших заводах в Україні та за кордоном.

Офіційний сайт: chumak.com.

Помідорна історія бренду Chumak

«Чумак» має всі шанси увійти до історії світового бізнесу як приклад сміливості та інноваційних рішень, які не дають бренду прірви з українського ринку.

Чумак

Поява компанії «Чумак» в Україні

Все почалося 1993 року, коли двоє молодих шведів відвідали Україну з метою знайти заміну втраченому через посуху естонському врожаю. У Швеції Йохан Боден та Карл Стурен займалися сімейним бізнесом із виробництва овочів, в Україні ж вони побачили величезні можливості для створення власної компанії.

1995 року шведи почали шукати інвесторів, оскільки не було ні відповідних виробничих потужностей, ні полів. Вони здобули підтримку в особі професора Ганса Раузінга, засновника Tetra Pak, а також знайшли партнера – Фонд державного майна України. Разом вони створили компанію з нуля та назвали її South Food, Inc.

Потім підприємство вирішили перейменувати на Чумак через те, що слово тісно пов'язане з регіоном, де будувався виробничий комплекс.

Бренд відзначає день народження 29 травня. Саме цього дня 1996 року відкрилося ЗАТ «Чумак». Його стартовий капітал становив 4,1 млн. доларів.

Постійний рух уперед

Чумак

Компанія «Чумак» уперше представила українським споживачам свій кетчуп у 1996 році. До цього на полицях магазинів продавали лише томатний соус. Тому бренд став першим, хто почав випускати кетчуп в Україні.

З того часу компанія брала активну участь у громадському житті. На кілька років "Чумак" стає генеральним спонсором "Таврійських ігор" - великого музичного фестивалю. Це було зроблено на знак подяки південному регіону країни, де розташувалася компанія і яка в давнину називалася Таврією.

У 1997 році компанія купує виробництво в Скадовську для переробки стиглих херсонських томатів відразу після їхнього збору, яке стало другим заводом компанії. Цього ж року виходить перший майонез під назвою «Спражній», який пережив кілька редизайнів, але все ж таки залишився одним із найбільш купованих.

Проте вагоміша подія 1997-го – це початок співпраці з мережею фаст-фудів McDonald's. Чумак стає першим постачальником маринованих огірків, кетчупу та майонезу для ресторанів мережі на території СНД. Крім того, бренд проходив щорічний аудит для постачальників, що включає перевірку на відповідність стандартам ISO 9001, ISO 22000, PAS 220 Європи та McDonald's.

Відкриття ще двох фабрик у Каховці ознаменувало поява соняшникової олії під назвою «Чумак». Хоча на полицях магазинів уже знаходилася продукція такого масляного гіганта як «Олейна», «Чумак» все ж таки утримував позиції, знайшовши своїх покупців серед українців.

Чумак

Впровадження інновацій та розвиток

У 1998 році «Чумак» випускав вже близько 80 видів продукції, яку почав фасувати в нову екологічно чисту упаковку «Еколін», виготовлену з природного карбонату та пластику. Вперше її використали для соняшникової олії, що спричинило успіх бренду, який посів друге місце на ринку бутильованої соняшникової олії в Україні.

У 1999 році на полях виробника томатів було встановлено першу в країні систему краплинного зрошення. Зі Швеції привезли спеціальні труби та обладнали ними 20 гектарів площі. Фермери змогли збирати по 80 тонн томатів із гектара, що у 5 разів більше, ніж до встановлення інноваційної системи.

На зламі двох тисячоліть у власності компанії «Чумак» було найбільше в Європі поле, на якому вирощувалися огірки. Територія становила 28 га, але загалом ці овочі вирощували на полях загальною площею 200 га.

У цей же період бренд почав продавати соняшникову олію Molinos за кордон, виграв тендер на виробництво майонезу Calve і запустив фабрику повного циклу виробництва томатів – від збору на полях до випуску кінцевого продукту. Цей процес знайшов своє відображення у відомому слогані «З лану до столу».

2002 рік почався з нагороджень та зізнань. «Чумак», уже двічі переможець конкурсу «Вибір року», отримує від уряду медаль «За відродження України» та «Видатний внесок компанії в економіку України».

Цього ж року компанія оформила співпрацю з "Оркла Фудз" для переймання досвіду в галузі маркетингу та продажу.

У 2003 році томатну пасту представили в новій упаковці Tetra Classic, яка за формою нагадує пірамідку. Продукт містив оптимальну «грамівку» для одноразового використання в багатьох українських стравах, наприклад, борщі, тушкованому м'ясі, голубцях, тефтелях та ін. м'якій упаковці, 4 види кухарських соусів та салатні заправки.

Чумак

2004-го почала активно розвиватися майонезна історія бренду. «Справжній» та «Прованс», доповнені новими смаками «Справжній легкий» та «Апетитний», були представлені в упаковках різних розмірів – від класичних 200-грамових «дой-паків» до 2 кілограмових відер. Останній варіант обирали заклади громадського харчування, яким потрібна була майонезна продукція у великих обсягах.

Після модернізації та переобладнання цехів згідно з європейськими стандартами виробництво «Чумак» з переробки свіжих помідорів стало найбільшим у Центральній та Східній Європі. До 2008 року обсяги зросли вдвічі: комплекс випускав по 2500 тонн готової продукції на день. Тому ним зацікавилися інвестиційні компанії Dragon Capital та East Capital Bering Ukraine Fund. Вони викупили 70% акцій у одного із її засновників – Ганса Раузінга.

Запуск виробництва макаронів

Наступний завод, який був збудований у Каховці компанією Chumak – макаронний. Його сертифікували за ISO 22000: 2008 та ввели в експлуатацію у 2009 році. На підприємстві виготовляли: "Трубочки", "Перья", "Спіралі", "Черепашки", "Вермішель" та "Ріжки", а пізніше ще й спагетті.

Для створення нової продуктової лінії було вкладено 3 млн. доларів США. Однак на провадженні одних макаронів справа не закінчилася. «Чумак» розробив новий для українського ринку продукт – спагетті-соус і представив його у чотирьох видах («Італійський Болоньєз», «Наполітана з орегано та базиліком», «Боскайола з грибами» та «Аррабіата з гострим перцем»).

Потім з'явився новий бренд доступних макаронів – Pasta Prima з італійським рівнем якості. А в 2012 році компанія успішно пройшла аудит SCQM, запрошений Heinz, на якому набрала 84 бали зі 100 можливих.

Чумак

Продукція для найменших

З 2013 року розпочинається випуск дитячих харчових товарів: кетчупів, соків, пюре тощо. При цьому кетчуп для дітей був визнаний найуспішнішим запуском року та отримав Гран-прі конкурсу «Effie». Також «Чумак» отримав 1-е місце як найефективніший бренд на українському ринку.

Підкорення дитячих сердець продовжилося випуском "фруктової їжі для супергероїв" - "Фрузі". Запакований у зручну упаковку Tetra Classic, 65-грамовий мікс із натуральних фруктів, овочів та ягід припав до смаку маленьким українцям. До того ж, дитяча продукція позиціонувалася як 100% натуральна, без цукру та води.

Також компанія запустила виробництво соків з найпопулярнішими серед споживачів смаками: яблучно-виноградним, яблучним, персиковим і т.д.

У 2014 році бренд двічі проходив перевірку. Перша стосувалася дотримання інтегрованої системи управління безпекою та якістю харчових продуктів, замовлена компанією Auchan. Другу ініціювала компанія Metro для перевірки, наскільки бренд дотримується роботи системи менеджменту якості та безпеки харчових продуктів. В обох випадках «Чумак» набрав 99 балів із 100.

У 2017 році компанія проводила благодійну акцію зі збирання коштів на покупку серцевих імплантатів для дітей, виділяючи 15 копійок з кожної купленої пачки кетчупу «Лагідний» до фонду «Нове життя».

Чумак

"Їжа хоче змін": бренд розширює лінійки продуктів

За рік «Чумак» розширив лінійку ТМ «Фрузі», додавши шоколадний смак, запустив новий кетчуп «Red Hot» із гострим перцем халапеньо для чоловічогоаудиторії, кетчуп зі стевією без цукру «Light» та сирний соус, а також зайнявся створенням кетчупу із жовтих херсонських помідорів.

Чумак отримав сертифікат FSSC 22000 виробництва макаронних виробів. Аудит провели на вимогу Unilever, торгових мереж Європейського Союзу та України. FSSC 22000 – одна із схем сертифікації для компаній, що займаються переробкою харчових продуктів, схвалена Глобальною ініціативою стандартів безпеки харчових продуктів – GFSI.

У 2018 році «Чумак» піднявся з 23 на 16 місце у рейтингу найдорожчих брендів України за версією видання НВ та компанії MPP Consulting. Компанія оновила корпоративний сайт, уклала договір з маркетплейсом Rozetka, отримала сертифікат ORGANIC, пройшла повторну сертифікацію BRC з результатами А та АА, аудит на відповідність американським стандартам FSMA та 21CFR120, а також запустила виробництво ВТМ-продуктів для національних та міжнародних. Усього було 84 нових SKU. Крім того, додалися нові методи фасування: у ПЕТ тару та «ДІП ПАК».

Чумак

Придбання ЗАТ "Чумак" компанією Delta Wilmar

2019 року компанію «Чумак» у Dragon Capital купує Delta Wilmar – українська філія Wilmar International, яка є однією з найбільших агропромислових компаній в Азії.

Цього ж року від імені бренду було запущено гуртовий онлайн-магазин для обслуговування клієнтів по всій території України. Продукцію почали експортувати до Сінгапуру, Оману, Монголії, ОАЕ та Республіки Маврикій.

З приходом нового акціонера у компанії відбулися зміни. Як каже генеральний директор «Чумаку», змінилася стратегія з короткострокового на довгострокове планування, а рішення про інвестиційні проекти приймаються швидше та простіше. Крім того, компанії стали доступні міжнародні грошові ресурси, у тому числі фінансова «подушка» для будь-якої ситуації. І, нарешті, компанія Wilmar International має величезний досвід у сфері виробництва, який «Чумак» може використовувати для свого розвитку.

Чумак

2022 року виробничі потужності та офіси компанії в Херсонській області опинилися в окупації, тому виробництво зупинилося. Залишилася лише торгова марка та репутація. Але бренд не втрачає надії на відновлення. Компанія пройшла реєстрацію у Києві та почала випускати деякі види продукції на інших заводах в Україні та за кордоном. Таким чином, у 2023-му українці знову можуть купувати в магазинах продукти, що полюбилися багатьом.

Бачення та місія «Чумак»: стратегія в одному реченні

Бачення компанії-виробника продуктів харчування полягає в одному реченні, яке одночасно є і слоганом: « З лану до столу! ». Це означає, що споживачі одержують свіжі продукти, ніби тільки з грядки.

Бренд вкладає душу у випуск продукції, покращує якість та смак найулюбленіших страв своїх шанувальників шляхом удосконалення процесу виробництва.

Раніше, до окупації території, зібрані з полів овочі одразу потрапляли на завод, а вдале місце розташування, досвід шведських підприємців та дбайлива переробка робили кінцевий продукт якісним, свіжим, натуральним та що важливо – ще й смачним. Крім того, на промислових об'єктах у Каховці було розроблено та впроваджено системи менеджменту якості та безпеки харчової продукції, а виробничий процес відповідав вимогам ключових стандартів управління DSTU ISO 9001:2009, DSTU ISO 22000:2007 та BRC Global. Також, оцінили якість продукції бренду клієнти та незалежні аудитори. До великих покупців входили: АТБ, Сільпо, Верес, ОККО, МакДональдс, Асканія-ПАК, АВС, WOG, KFC, Metro та ін.

При цьому скан-копії сертифікатів, результатів аудитів та офіційного документа «Про політику в галузі якості та безпеки харчової продукції» компанії «Чумак» можна знайти на офіційному сайті.

Місія бренду полягає в тому, щоб зробити здорову їжу доступною широким масам. Саме тому здійснювати поставлене собі завдання «Чумак» почав, слідуючи певному плану. Він включає такі кроки:

Чумак

ставлення до бренду як до носія унікальних переваг, який завжди виконує цю обіцянку: з поля до столу;

Чумак

використання цінних знань, досвіду вирощування та відбору найкращих овочів із родючих південноукраїнських полів;

Чумак

самовдосконалення та прорив у виробництві натуральних харчових продуктів на основі вивчення потреб та переваг споживачів;

Чумак

відданість ідеї постійного професійного розвитку співробітників компанії – заохочення лідерських якостей та професійних досягнень;

Чумак

застосування найкращих методів та інструментів управління, що забезпечують ефективність роботи та створення інновацій для українського та зарубіжного ринків;

Чумак

прагнення встановити довгострокові відносини зі своїми споживачами шляхом привнесення у життя задоволення від вживання смачної їжі;

Чумак

побудова та розвиток стабільних відносин із бізнес-партнерами.

Такі принципи в роботі мали бренд «Чумак» до початку повномасштабного вторгнення. І не забуваючи про дані обіцянки та свою місію, компанія прагне повернутися на ринок, зробити свою продукцію знову доступною для співвітчизників та дарувати їм задоволення від вживання смачної їжі.

Яка історія захована у назві бренду «Чумак»

Українське ім'я бренду, як не дивно, вигадали шведські засновники. І було обрано воно невипадково. Чумаками в Україні називали мандрівних купців, які возили сіль із Криму у XVII столітті. Їхня дорога пролягала через Херсонщину і називалася «Чумацьким шляхом». На одній із таких ділянок шведи збудували комплекс із виробництва продукції з овочів. Тому, щоб віддати шану країні та регіону з великою історією Йохан Боден та Карл Стурен у 1996 році дали бренду назву Чумак.

Для поширення продукції на території України – це вдале ім'я, яке не потребує пояснення для місцевої аудиторії. Здавалося б, зарубіжну публіку така назва може ввести в оману, але було вирішено створити романтичну легенду про бренд на основі історії. І це одна з причин, чому «Чумак» популярний в Україні та за її межами.

Чумак

Як змінювалася айдентика бренду: логотип, колір та шрифти

До того, як почалася багаторічна плідна співпраця з брендинговим агентством DOZEN, для розробки елементів айдентики, а саме логотипу, кольорової гами, шрифтів та стилеутворюючої графіки було найнято дизайн-студію Олексія Штраміло. Він розробив фірмовий шрифтовий знак. Назва була написана синіми літерами, а шрифт застосовувався жирний, без засічок. Також до імені додали зображення колеса, яке котиться дорогою. Напевно, цей елемент був поміщений для посилення зв'язку бренду з історичним минулим, адже чумаки у своїх мандрівках пересувалися на возах, обладнаних такими примітивними колесами. Однак, такий логотип не прижився.

Чумак

До брендингової агенції DOZEN компанія «Чумак» зверталася тричі: у 2004, 2011 та 2020 роках. Спочатку, щоб створити логотип, підібрати корпоративну палітру та розробити особливий шрифт. Потім для створення брендбука, що поєднує розрізнений стиль у систему з більш ніж 400 оновленими упаковками. І зрештою – щоб трансформувати звичне візуальне оформлення бренду на щось нове, зберігаючи візуальну ДНК.

У всіх трьох варіантах логотип є назва бренду, надрукована на синій стрічці переможця з різними варіаціями.

Чумак

Логотип до 2011 року був білі літери на синій з відтінками сірого та блакитного стрічці. Усі літери великі, із засічками, обведені сірим контуром. Показано також товщину стрічки, що робить малюнок рельєфним та об'ємним.

Чумак

До 2020 року лого компанії являло собою ту ж стрічку, але вже ширшу і забарвлену в синій колір, без відтінків і переливів, із сірою лінією по краях. А ось назва позбавлена сірої окантовки, але це, як і раніше, білі великі літери з засічками. Саме в цьому варіанті логотипу вперше було додано слоган компанії «З лану до столу». Фраза надрукована звичайним шрифтом та пофарбована у сірий колір. Крім того, додано знак зареєстрованої торгової марки ®.

Чумак

2020 року студія DOZEN представила новий варіант лого. Поверх стрічки з назвою бренду вже чіткіше надруковано слоган. Він забарвлений у синій колір, як і стрічка переможця, але використовувався інший відтінок. Літери залишилися білими, а від сірого кольору вирішили відмовитись. Сама стрічка стала ширшою, а напис – більшим.

Спрощення букв та видалення плашок на стрічці, а також використання двох, а не трьох лаконічних відтінків, робить бренд сучасним, а логотип – більш читабельним з дальньої відстані.

Такий самий варіант лого, тільки англійською, використовують на упаковці продукції компанії «Чумак», яка поширюється на зарубіжних ринках. При цьому назва бренду не перекладається, а транслітерується.

Чумак

Порожні полиці у магазинах для брендів в окупації: незвичайна реклама «Чумака»

Остання новина на офіційному сайті бренду "Чумак" - це заява. 24 лютого 2022 року виробничий комплекс, поля, офіс – все, чим володіла компанія у місті Каховка, опинилося під окупацією РФ. 110 співробітникам вдалося виїхати, решта ж, яких понад 1000, залишилися в місті, зайнятому ворожою армією.

Слова із заяви:

«24 лютого 2022-го ми зупинили виробництво у Каховці Херсонської області. Вторгнення Росії в Україну, тимчасова окупація Херсонської області та міста Каховка призвели до втрати контролю з боку ПрАТ «Чумак» над виробничими потужностями. ПрАТ «Чумак» не несе відповідальності за будь-які процеси на заводі, розташованому у тимчасово окупованому місті Каховка. Реєстрація юридичної особи ПрАТ «Чумак» перенесено до Києва. За всіма співробітниками компанії збережено робочі місця.

Віримо у Збройні Сили України, віримо у якнайшвидше звільнення всієї території України від ворога та готуємося до відновлення виробництва у Каховці.»

Чумак

Пізніше стало відомо, що заводи та підприємства на півдні України активно грабують та вивозять звідти абсолютно все, а офіси були перетворені ворожою армією на казарми.

У серпні 2022 року рітейлер Auchan Україна провів зворушливу рекламну акцію на підтримку постраждалих підприємств. Вона називалася «Полиці чекають. І ми чекаємо». В рамках акції Auchan залишив у магазинах України кілька поличок порожніми та підписав їх назвами брендів, що залишилися на окупованих територіях: «Кримські вина», «Херсонські кавуни», «Бердянський бичок», «Артемсіль» та, звичайно ж, томатна паста «Чумак» ».

"Не знали, що полки можуть викликати сльози", - так написала одна з передплаток сторінки "Auchan Україна" у Facebook.

Чумак

Проблеми та складності не зламали бренд. Як розповідає генеральний директор Андрій Левчук, щойно він вивіз сім'ю, одразу почав налагоджувати зв'язок із конкурентами. Першим виробником, до якого він звернувся, стало підприємство "Луцьк Фудз". Хоча деякі позиції, зокрема ТМ «Руна», були конкуруючими, компанія вирішила, що українці не повинні втратити ще одного українського виробника, а співробітники «Чумаку» залишитися без засобів для існування. Таким чином поступово почало налагоджуватися виробництво у Луцьку, а потім і на Delta Food у Тернополі та на Olkom Group у Києві, а ще за кордоном – в Італії та Туреччині. Полиці у магазинах стали заповнюватися продукцією херсонського бренду. Так компанія знайшла вихід із начебто безвихідної ситуації і створила себе заново.

Звичайно, обсяг та асортимент у «Чумака» поки не той, що був до повномасштабного вторгнення, але Андрій Левчук планує наростити виробництво до 50% від довоєнного обсягу на внутрішньому ринку вже 2023 року. Зараз компанія поступово виходить в АТБ, «Сільпо», METRO з томатними пастами, кетчупами, соусами і майонезами.

Навіть у такому стані «Чумак» залишається культовим брендом, доступним для кожної української родини. А продукція з впізнаваним логотипом і фірмовим стилем на полицях впадає у вічі споживачів, які не тільки полюбили товари компанії, а й чекали на їх повернення.

Якщо ви хочете, щоб ваш бізнес так само підкорював серця та викликав бажання купити продукт, звертайтесь до агентства WeLoveBrands для створення цікавого, живого та стильного образу вашого бренду. Для цього зв'яжіться з менеджерами компанії по телефону або напишіть повідомлення в один із вказаних месенджерів.

Оцініть матеріал:

Натисніть на сердечко, щоб проголосувати!

Кількість голосів: 43

Середня оцінка 4.3 / 5