Отримайте презентацію послуг та консультацію фахівця
Найкращі люди індустрії займаються процесом розробки вашого бренду
→ З бомжа у мільйонери. Встигни заробити Bums — нова криптовалюта в Telegram, інвестуй та заробляй.
Юзабіліті (від англ. usability - зручність використання) - це комплексний термін, який вказує на зручність взаємодії з фізичними або digital-продуктами.
Найчастіше термін «юзабіліті» застосовують щодо сайтів та мобільних додатків. До цього поняття входить дуже багато аспектів, включаючи інтерфейс, навігацію, якість контенту, швидкість завантаження та багато іншого.
У разі конкуренції бренди пробують максимум стратегій, щоб привернути увагу користувачів. При цьому проекти, наповнені величезною кількістю функцій, чітко показали: складний, громіздкий ресурс відлякує людей, тому потрібно робити ставку на лаконічний і зручний сайт.
Чим простіше і зрозуміліше веб-ресурс, тим вища його відвідуваність та конверсія. Якщо користувачеві потрібен час для того, щоб зорієнтуватися, ви ризикуєте втратити клієнта. Напевно, у сусідніх вкладках у нього вже відкриті альтернативні сайти, які пропонують ідентичні продукти чи послуги.
Ось тому для залучення та утримання клієнтів важливо подбати про юзабіліті. Простими словами - це те, наскільки привабливо для відвідувачів виглядає веб-продукт, чи він зрозумілий, наскільки з ним легко і комфортно працювати.
В онлайн-середовищі юзабіліті – ключова умова виживання. Більшість відвідувачів залишають сайт протягом перших 15 секунд, якщо:
Користувачі не готові витрачати час на очікування на завантаження сайту, вивчення його інтерфейсу та пошук потрібної інформації. Якщо вони відразу не можуть знайти те, що шукають, то замовлення не зроблять. Їхній відхід стає природною реакцією на труднощі.
Погано продуманий інтерфейс, складне меню та нудний дизайн погіршують поведінкові фактори, що впливає і на пошукову оптимізацію. Пошуковики суворо контролюють якість ресурсів, що потрапляють у топ видачі. І якщо відвідувачі дуже часто і швидко закривають сайт, система розцінює його як нецікавий і неефективний. Це відбивається на видимості ресурсу, його відвідуваності та конверсії.
Дискусії про зручність використання продуктів як складової проблеми ергономіки виникли на початку XX століття. Ергономіка продуктів набула особливої важливості під час Першої світової війни, коли виробникам вогнепальної зброї потрібно було забезпечити її легке розбирання та збирання у темряві.
Надалі, з розвитком маркетингу, веб- та графічного дизайну, виникло таке поняття як юзабіліті.
З того часу юзабіліті постійно вивчається, проводяться дослідження, розробляються нові концепції для більш ефективного впровадження та оцінки зручності користування продуктом.
Якоб Нільсен у роботі «Why people shop on the web» назвав 5 головних складових зручності сайтів.
Багато сайтів мають схожу структуру. Меню розташоване зазвичай зверху або збоку ліворуч, особистий кабінет і кошик – у правому кутку, з розділів розміщують такі, як «про нас», «послуги» або «каталог товарів», «контакти», закрити будь-яке вікно, що спливає, можна, натиснувши на хрестик, при натисканні на логотип компанії відкривається головна сторінка і т.д. Це пов'язано з користувальницькими патернами. Тобто коли людина відкриває новий сайт і на підставі минулого досвіду відразу розуміє, що до чого, то швидше знайде потрібну йому інформацію.
Це не означає, що треба копіювати чужі сайти. Важливо створити унікальний веб-продукт із логічною, продуманою структурою та зрозумілою для користувачів навігацією. А для цього слід дотримуватись певних правил:
Щоб зробити веб-ресурс більш відвідуваним та утримати користувачів на сторінках, він має бути комфортним. Це означає, що основним принципом юзабіліті є простота. Звична структура та зрозумілі переходи допомагають користувачеві швидше зорієнтуватися та досягти мети.
Принципи юзабіліті:
Крім того, на сайті важливо забезпечити легке сприйняття інформації. Для цього слід дозволити споживачам сканувати текст, розмістивши заголовки та підзаголовки, списки, графіки, таблиці, картинки, відео тощо. Також слід надати відвідувачам ненав'язливу допомогу. Це означає, що спливаючі вікна чату, підказок або питань не повинні закривати важливі відомості на сторінці і не повинні з'являтися на екрані, як тільки людина відкрила сайт.
Дизайн – це зовнішній вигляд продукту, а юзабіліті відповідає за те, як він сприймається аудиторією, та включає будь-які аспекти взаємодії споживачів із сайтом.
Наприклад, дизайн відповідає питанням, які варіанти розміщення кнопок існують і які кольори використовувати у оформленні сторінок. А юзабіліті допомагає визначитися, де розмістити цю кнопку, зробити її більшою чи меншою.
При розробці дизайну використовуються різні тренди, створюються прототипи, проводяться дослідження ЦА та конкурентів. А юзабіліті включає тестування досвіду користувача, аналіз даних і зворотного зв'язку.
В цілому, дизайн та юзабіліті тісно пов'язані. Гарний дизайн враховує принципи юзабіліті, залучає користувачів та покращує конверсію.
Свіжі оновлення алгоритму Google під назвою Penguin показують, як розвиток пошукових систем стимулює покращення взаємодії сайтів та користувачів. Цей тренд розпочався в 2011 році з оновлення Panda, основною метою якого було зниження рейтингів сайтів з «поганим» інтерфейсом користувача.
Існує тісний взаємозв'язок між юзабіліті та SEO, які взаємно доповнюють один одного. Якісне просування сайту в пошукових системах наводить користувачів, а юзабіліті їх утримує.
Інтуїтивно зрозумілий та доброзичливий інтерфейс впливає не лише на лояльність споживачів, а й на імідж компанії. Стильний дизайн, грамотний текст і зрозуміла структура покращують досвід користувача і відображають статус фірми або бренду.
Займається питаннями юзабіліті сайту UI/UX-дизайнер, веб-дизайнер або Usability Specialist. Він проектує, аналізує та вдосконалює інтерфейс, щоб утримати відвідувачів та збільшити продажі. Фахівець вивчає, як людина взаємодіє з системою, контролює, щоб продукт відповідав запитам і потребам аудиторії, покращуючи досвід користувача.
Експерт із юзабіліті може залучатися до роботи на стадії розробки веб-проекту або після його запуску.
Є думка, що одного раунду юзабіліті-тестування є достатньо, а застосування best practices повністю усуває його необхідність. Це міф - перевіряти юзабіліті необхідно регулярно, особливо на початкових етапах розробки продукту. Все тому, що вимоги пошукових систем та тренди в дизайні постійно змінюються, як і очікування користувачів.
Існує 6 основних елементів, над якими необхідно працювати для підвищення юзабіліті сайту. Необхідно враховувати:
Доступність означає, що користувачі можуть зайти на сайт. Всі сторінки, посилання, кнопки та інші елементи повинні працювати коректно, щоб відвідувачам легко переміщатися по ресурсу. Повідомляйте аудиторії, якщо будь-яка веб-сторінка знаходиться на техобслуговуванні.
Продуктивність пов'язана із швидкістю завантаження сторінок. Розміщуйте сайт на високопродуктивному сервері та оптимізуйте контент для прискорення завантаження та навігації.
Зрозумілість означає, що кожен користувач орієнтується, як переміщатися сайтом, і знає, як використовувати елементи інтерфейсу. Не використовуйте компоненти, які можуть відволікати відвідувачів. Використовуйте вже знайомі їм знаки, кольори, кнопки та типографіку.
Релевантність пов'язана з якістю контенту і відповідає на запитання, чи користувачі можуть вирішити потреби через ваш сайт. Вивчайте ЦА, щоб бути впевненими, що ваші продукти можуть вирішити проблеми споживачів.
Адаптивність означає, що сайт повинен підтримувати весь діапазон сучасних пристроїв - від робочих столів до мобільних пристроїв, а також однаково добре відображатися в різних браузерах.
Навчання означає, що користувачі можуть швидко навчитися користуватися вашим сайтом без сторонньої допомоги, а також легко відновити взаємодію з ним після перерви. Для цього необхідно розробляти інтуїтивно зрозумілий, простий та якісно структурований інтерфейс.
Крім цього, подбайте про сучасне привабливе оформлення, щоб людям було приємно знаходитися на сайті, якісному контенті та читабельних шрифтах. При цьому пам'ятайте, що дизайн повинен відповідати потребам аудиторії та відповідати специфіці діяльності компанії.