Позиціонування
Чи можна створити безпечніший автомобіль, ніж Volvo? Звичайно. Але чи буде це ефектною перевагою? Ні, оскільки у свідомості споживачів саме Volvo закріпився як найнадійніший автомобіль.
Чому позиціонування має значення
Позиціонування бренду відповідає на запитання, як мають його сприймати споживачі. Це один з інструментів брендингу, що дозволяє донести до аудиторії цінність продукту, переваги і основні відмінності від конкурентів.
Ефективне позиціонування:
-
впливає на те, як клієнти сприймають бренд;
-
допомагає конкурувати на переповненому ринку;
-
підвищує впізнаваність бренду;
-
впливає на рішення споживачів про купівлю;
-
допомагає доносити до аудиторії всі важливі відомості про продукт/послугу і бренд.
Позиціонування є описом головної ідеї бренду.
Тут враховується, хто є цільовою аудиторією, у чому суть бренду, які потреби він закриває, яку користь дає покупцям, чим відрізняється від інших гравців ринку тощо.
Типи стратегій позиціонування
Ефективні стратегії позиціонування враховують основні переваги і недоліки продукту, потреби клієнтів і особливості конкурентів. У просуванні застосовують одну чи більше стратегій.
Стратегії позиціонування розрізняють:
За характеристиками чи перевагами продукту. При використанні цієї стратегії основну увагу приділяють довговічності, надійності, унікальній властивості, користі застосування.
За якістю. Наголошувати на якості продукту чи сервісу особливо важливо, якщо вартість пропозиції вища, ніж у конкурентів.
За застосуванням. Стратегія для відображення особливих функціональних можливостей продукту, його практичності і простоти використання.
Product process — стратегія, спрямована на створення асоціацій з конкретним користувачем чи класом клієнтів. Приклад — схвалення бренду чи продукту інфлюєнсерами.
За культурними символами. Мета цього виду стратегії полягає у визначенні значущого для людей символу, який не використовується конкурентами, та пов'язуванні бренду з ним. Приклад – авіакомпанія KLM Royal Dutch Airlines, яка культивує асоціації з королівською владою.
За конкурентами. Стратегія використовує конкурентів для диференціації бренду, щоб переконати споживачів, що бренд чи продукт є кращим, ніж у інших. Один із вдалих прикладів такого позиціонування – реклама Burger King «Навіщо обідати з клоуном, якщо можна повечеряти з королем?». За допомогою цієї стратегії компанія запустила меседж про вищий рівень сервісу, ніж у McDonald's.
За категорією. Основним завданням є показати, що бренд займає провідні позиції у галузі. Таку стратегію використовують найчастіше компанії-першовідкривачі у ніші або ті, хто випускає унікальний продукт.
Як розробити стратегію позиціонування бренду
Процес створення ефективної стратегії позиціонування бренду складається з п'яти основних етапів:
оцінка поточного позиціонування;
вивчення конкурентів і ставлення до них споживачів;
аналіз і сегментування цільової аудиторії;
визначення унікальних особливостей бренду;
створення плану позиціонування, фірмового стилю та інших елементів, що впливають на впізнаваність і формують певне враження.
Наступний крок – реалізація позиціонування. Важливо переконатися, що всі методи комунікації з клієнтами відображають позицію бренда. У довгостроковій перспективі нова стратегія може призвести до зміни айдентики, переоцінки меседжів і Tone of Voice, які компанія використовує у маркетингових матеріалах чи соцмережах.
Приклади позиціонування
Виробник сумок і аксесуарів може позиціонувати свої продукти як символи розкоші і престижу, а мережа фастфуд-ресторанів – як постачальника недорогої, але смачної їжі зі свіжих інгредієнтів.
Приклади успішного позиціонування бренду:
Volvo – найбезпечніший автомобіль;
Starbucks — найкращий клієнтський досвід серед кав'ярень;
Michelin — висококласний і авторитетний серед гонщиків, але водночас доступний шинний бренд;
Virgin Airways — нестандартне мислення: розпочав з окремих кіноекранів і доступу до Інтернету під час польоту, а тепер бренд пропонує клієнтам космічні подорожі;
Nike – інноваційний бренд для професійних спортсменів.
Ще один цікавий приклад: компанія Volkswagen використовує для позиціонування чотири «кити» (надійність, комфорт під час купівлі, запчастини завжди в наявності і цінність авто).