Гайд
Гайд (від англ. guide) - покрокова інструкція, яка допомагає виконати певні завдання, а також закрити професійну чи технічну проблему. Після виконання якісного гайду у користувача не повинно залишатись незакритих питань. В результаті він має досягати того, для чого вивчав керівництво. Приклад простого і корисного гайда - інструкція зі збирання, яку виробники постачають разом із кожним предметом меблів.
Для чого потрібні гайди
Гайди містять інструкції з багатьох областей, від побутових до професійних, таких як:
домогосподарство, садівництво, кулінарія;
художні та ремісничі проекти;
будівництво та ремонт;
розвиток кар'єри та навичок;
подорожі, відпочинок та туризм;
ігри, фітнес та здоров'я;
технології та комунікації.
Гайди дозволяють поділитися інформацією, навчатися та розвивати скіли.
Приклади гайдів:
Як вивчати англійську за допомогою ігор, караоке та фільмів.
Як створити відділ продажу за 6 днів: вчить комерційний директор *назва компанії*.
Як фіндиректору вивести компанію на IPO у 2025 році – 7 кроків для виходу на біржу в США.
Види гайдів
Найчастіше гайд виконують, як електронне та посібник у вигляді тексту, аудіо- або відеозапису.
За призначенням гайди поділяються на:
навчальні , які допомагають набути певних навичок і навчитися правильно виконувати необхідні дії;
технічні - як правило, інструкції для роботи з обладнанням та приладами.
За оформленням гайди можуть бути:
ілюстрованими або без ілюстрацій;
поетапними , у яких відсутня деталізація, та покроковими, з детальним описом усіх дій;
багаторівневими , у яких кожен етап включає ще кілька додаткових кроків.
Особливості гайдів
Гайди мають чітку спрямованість – кожен із них закриває одну проблему. Як правило, в гайдах повідомляють, кому і в яких випадках цей посібник призначений. Також гайди відрізняє чіткий алгоритм дій у логічній черговості.
Які завдання вирішують гайди
Гайди розміщують на тематичних сайтах, у блогах, лендингах та розсилках. З їх допомогою можна:
навчати новачків і початківців;
полегшувати виконання однотипних процесів;
усувати неполадки у роботі комп'ютерів, програм та пристроїв;
оптимізувати технічні та виробничі процеси;
впроваджувати нові стратегії та доносити їх до співробітників;
використовувати як лід-магніти — давати користувачам корисну інформацію в обмін на контактні дані та підписку.
Гайди корисні як для новачків, так і для професіоналів – усіх, кому потрібні детальні інструкції чи освоєння нового досвіду.
Чим гайд відрізняється від чек-листа
Чек-лист – контрольний список. Побутовими прикладами чек-листів можуть бути перелік покупок у магазині, речей у подорож та перелік справ. Головна відмінність чек-листів від гайдів - послідовність пунктів у чек-листі, як правило, не має значення.
Властивості ефективних гайдів
Якісні та корисні гайди повинні включати:
чітко визначені послідовні кроки , які перераховані у логічному порядку у вигляді окремих операцій;
зрозумілі інструкції у межах кожного етапу, які розбивають складний процес на прості для самостійного виконання дії;
приклади та візуальне подання дій , які покращують розуміння та дозволяють користувачам порівняти результати дій з рекомендаціями.
Чим детальніше і зрозуміліше буде розписано кожен крок, тим простіше буде користуватися гайдом.
Як написати гайд: 9 основних кроків
Щоб створити ефективний практичний посібник, необхідно:
визначити та вивчити цільову аудиторію — користувачів, яким гайд буде корисним та цікавим з урахуванням їх віку, рівня знань, роду занять та інших даних;
повністю розібратися в процесі , який буде описаний в інструкції, щоб включити до неї всю важливу та точну інформацію;
вибрати назву , яка чітко і коротко резюмуватиме тему гайда, наприклад: «Як зробити …»;
детально розписати етапи , вибрати для кожного з них заголовки, які узагальнюватимуть їх зміст;
написати інструкції для кожного етапу якомога зрозуміліше та простіше;
перечитати керівництво , знайти складні формулювання та замінити їх більш простими та доступними для розуміння;
додати в кінці гайду додаткові поради та корисну інформацію, які можуть не вписуватись у хронологію дій;
перевірити гайд на наявність граматичних помилок та недоліків у контенті, які можуть заплутати користувачів та викликати неправильне застосування рекомендацій;
усунути помилки та недоліки.
Додаткові поради, які допоможуть написати успішний гайд: застосовуйте готові шаблони, якщо важко відформатувати інструкцію. Використовуйте активні дієслова та зосередьтеся на проблемі, щоб гайд максимально відповідав її тематиці.