Отримайте презентацію послуг та консультацію фахівця
Найкращі люди індустрії займаються процесом розробки вашого бренду
→ З бомжа у мільйонери. Встигни заробити Bums — нова криптовалюта в Telegram, інвестуй та заробляй.
Напевно, ви помічали людей, у яких на одязі та аксесуарах присутні принти у вигляді буквених або графічних зображень, логотипів брендів, стилізованих фото знаменитостей, мемов, цитат та унікальних фраз. Такі речі із фірмовими знаками називаються мерчами. І вже не один десяток років вони лишаються актуальними.
Мерч приваблює людей із кількох причин. Одні купують його, щоб показати прихильність бренду, для ідентифікації себе, вираження своїх інтересів і захоплень або підкреслити приналежність до певної групи/спільноти. Інших цікавить колекціонування ексклюзивних та оригінальних речей. А треті просто хочуть підтримати коханого артиста. Крім цього, мерч може створюватися для просування товарів і вручатися клієнтам, партнерам та спонсорам як сувенір.
Продукція із символікою бренду викликає емоційну реакцію та формує зв'язок із значними подіями, місцями чи персонажами. Наприклад, фанати фільмів чи серіалів купують мерч із зображенням акторів, місць зі зйомок чи фразами героїв, які стали відомими, щоб показати своє кохання та відчути себе ближче до улюблених персонажів.
Саме можливість викликати емоційний відгук та висловлювати підтримку бренду робить мерч потужним інструментом просування.
Мерч – це будь-який предмет, на який нанесено символіку певної компанії, групи, спортивної команди, кінофільму, відеоігри, заходи або зображення знаменитості з автографом.
Поняття походить від англійського слова merchandise, яке перекладається як «товар, продавати». Це дуже популярний продукт, що дозволяє встановлювати емоційні зв'язки та підвищувати лояльність аудиторії, а також ефективний рекламний інструмент, який приваблює нових клієнтів. Може стати і додатковим джерелом доходу.
Наприклад, фільми всесвіту Marvel стали настільки популярними у всьому світі, що в продаж вийшли цілі колекції іграшок та фігурок персонажів, а зображення супергероїв можна побачити на абсолютно різних речах – від одягу та кухлів до подушок та рюкзаків. У цьому випадку мерч став не просто інструментом просування, а допомагає отримувати величезний додатковий прибуток. Адже на виході фільмів можна заробити лише один раз, а на ексклюзивній продукції – постійно протягом багатьох років, доки не вичерпається інтерес аудиторії.
Однак тут є і зворотний бік. Чим вище популярність мерча, тим вища ймовірність зіткнутися з підробкою.
Офіційні мерчі випускаються безпосередньо правовласником або за його ліцензією, відрізняються високою якістю та високими цінами. Нерідко буває, що кількість такої продукції лімітована. Це впливає на вартість. Обмежене виробництво розраховане переважно на колекціонерів чи поціновувачів. А підробки – це результат праць несумлінних підприємців, які вирішили заробити на найпопулярнішому імені. Така продукція зазвичай гірша за якістю і значно дешевша, а ще практично не цінується справжніми фанатами та колекціонерами.
Світ познайомився з мерчем у ХІХ столітті. Однак до 1886 року галузь створення та популяризації брендованої продукції не була загальнопоширеною. Першим виробом із фірмовою символікою стала не чашка і навіть не футболка, а гудзик. Коли в 1789 Джорджа Вашингтона обрали президентом Сполучених Штатів Америки, на честь цієї події були створені пам'ятні гудзики, які роздавали американцям.
Але все змінилося завдяки газетникові Джасперу Міку та застосуванню друкарської машинки для створення мерчу. Саме ця людина стала фундатором рекламної галузі. Як все починалося? Якось Мік звернувся до господаря взуттєвого магазину із пропозицією друкувати його логотип на дитячих портфелях, щоб уникнути періодичного простою друкарської машини. Так школярі стали випадковими носіями реклами.
Пізніше інший друкар із штату Огайо Генрі Біч підхопив ідею Джаспера Міка. Він почав друкувати та продавати продукцію з фірмовими знаками, серед якої були м'які ведмеді, баггі-плетки, футляри для карток, віяла, календарі, ковпаки, фартухи та капелюхи із символікою брендів.
До 1904 представники 12 компаній, що випускають сувенірну промопродукцію, утворили американську торгову асоціацію - PPAI. Вона продовжує свою діяльність і сьогодні, але кількість компаній встигла збільшитися до 10 тисяч.
Перша футболка із символікою з'явилася 1939 року. Це був мерч, який анонсує вихід кінострічки «Чарівник країни Оз». У 1942 році свій мерч випустила артилерійська школа Лас-Вегаса, а за кілька років у продаж надійшли футболки із зображенням Міккі Мауса від Disney.
У другій половині XX століття як мерч безкоштовно роздавалася рекламна продукція різних компаній з індустрії моди та музики. Потім артисти почали продавати різні речі, пов'язані з концертом, щоб зібрати гроші на турне. А зіркова година мерча сталася у США, коли з'явився такий популярний співак, як Елвіс Преслі. Фанатки хотіли купити будь-який предмет, що нагадує їм про кумира.
Ажіотаж піднявся і з виходом книг та фільмів про чарівника зі «шрамом» Гаррі Поттера. За даними Forbes, три спеціалізовані магазини в Нью-Йорку за два роки заробили на продажу тематичних товарів 26,1 млн. доларів, що дозволило навіть збільшити зарплату працівникам цих магазинів на 61,2%.
Спортивна промисловість теж відстає. Продаж футболок з іменами гравців зазвичай становлять суттєву частку доходу футбольних клубів. За прогнозами американських аналітиків, спортивний мерч певної команди здатний принести 5,3 млрд. доларів на рік.
Сьогодні мерч – важливий елемент корпоративної культури багатьох компаній. Завдяки товарам із фірмовою символікою вони просувають свій бренд, унікальний фірмовий стиль, формують цілі спільноти, корпоративну культуру та зміцнюють командний дух. До того ж, продаж брендованих виробів приносить чималий прибуток, навіть якщо йдеться про бюджетне виробництво.
Хороший мерч є переосмисленням речей, якими люди користуються у повсякденному житті. Він включає не тільки одяг, а й аксесуари, канцтовари, посуд, товари для туризму, іграшки та ін. При виборі мерчу на кшталт носія та тематики важливо враховувати інтереси цільової аудиторії.
Бренди найчастіше використовують:
одяг та взуття (футболки, толстовки, спортивні костюми, куртки, головні убори, спідня білизна та ін.);
аксесуари (годинник, сумки, рюкзаки, портмоне, візитниці);
посуд (кухлі, спортивні пляшки, склянки, дорожні набори, ланч-бокси);
канцелярські товари (ручки, щоденники, блокноти, підставки);
парасольки;
валізи;
туристичні намети;
подушки, пледи та покривала, килимки;
подарункові набори (чай, цукерки, алкоголь);
друковану продукцію (календарі, постери тощо);
usb-накопичувачі та ін.
Яку продукцію вибрати залежить від переваг клієнтів і тих мерчів, які вже випустили конкуренти. Щоб прийняти правильне рішення, можна організувати опитування, які вироби хоче отримати від компанії цільова аудиторія.
Залежно від тематики та сфери використання розрізняють такі види мерчу:
Музичний – створюють колективи, окремі виконавці та організатори фестивалів, а також фан-клуби.
Спортивний – випускається у вигляді форми та сувенірної продукції із символікою шкіл, клубів, команд, змагань та спортсменів.
Соціальний - має на увазі товари з фірмовою символікою різних благодійних фондів, соціальних програм та компаній. Ці організації випускають мерч не заради заробітку, а щоб привернути увагу суспільства до певної проблеми.
Політичний – представляє кандидатів на виборах, партії чи громадські організації. Також такий мерч часто буває словесним для популяризації гасла депутата та привернення уваги виборців до певної ситуації в країні.
Подій або івент-мерч – випускається для заходів: фестивалів, концертів, конференцій тощо. При цьому брендовані речі однаково добре розходяться як перед, так і після події.
Digital Merch або NFC-clothing – це новий тип Мерч. Він є NFC-чіп, який вшивається в продукцію бренду. Прикладаючи смартфон до такого одягу або аксесуару, користувач отримує доступ до сайту або додатку компанії. Особливого догляду за Digital Merch продукцією не потрібно. А одяг можна прати, як завжди.
Крім цього, мерчі бувають офіційними та неофіційними. Перший вид випускає безпосередньо бренд чи правовласник, продаючи продукцію у спеціалізованих магазинах чи на сайтах компанії, а другий – фанати, організувавши співтовариство та поширюючи фірмову символіку улюбленої музичної групи чи спортивної команди.
Щоб зрозуміти, чи потрібний вашому бізнесу мерч, слід розібратися, які вигоди ви зможете отримати від нього.
Брендована продукція музичної групи, спортивної команди чи великої торгової компанії працює однаково. З її допомогою бренд створює співтовариство, бути частиною якого видається престижним та привабливим. А щоб відчути причетність, необхідно стати власником речей із фірмовою символікою цього бренду. У такий спосіб бізнес збирає навколо себе цільову аудиторію.
Переваги створення мерчу для бізнесу
По-перше , мерч сприяє підвищенню лояльності споживачів за рахунок вибудовування емоційного зв'язку та випуску якісних, практичних та зручних речей.
По-друге , мерч збільшує впізнаваність бренду, тому що працює на кшталт банера або білборда, але менш нав'язливо. Логотип та інші фірмові елементи компанії на речах не дратуватимуть перехожих, а навпаки, привернуть увагу та викличуть інтерес.
По-третє , мерч приносить додатковий прибуток. А який бізнес відмовиться ще від одного джерела доходу? Кількість продажів товарів із фірмовою символікою залежить від трендовості бренду, рівня знаменитості зірки та якості виробів. «Прибуткова» перевага є актуальною для медійних осіб, які випускають власні лінійки товарів у колаборації з дизайнерами та художниками.
Крім того, мерч бере участь у побудові корпоративної культури у компанії. Брендована продукція транслює цінності та принципи бренду, мотивує команду та створює почуття причетності. Мерч можуть випускати на постійній основі або на честь якоїсь корпоративної події. Наприклад, товари з фірмовими знаками можуть використовуватись як винагорода за професійні досягнення співробітників або виступати бонусом за кількість балів у внутрішній програмі лояльності. А ще така продукція випускається для участі компанії в якомусь заході, серед яких виставки, конференції, змагання, флешмоби, а також для вручення як бізнес-сувеніри.
Щоб створити дійсно ефективний мерч, необхідно ретельно вивчити потреби цільової аудиторії та поставитися до процесу максимально уважно. Дотримуючись простих правил, ви зможете уникнути можливих помилок ще на етапі обмірковування ідеї.
Навіщо мерч бізнесу? Підвищити довіру? Чи може потрібно лише привернути увагу? Визначте свої цілі та продумайте, як і де використовуватимете продукцію – всередині компанії, на різних заходах, як подарунки або для продажу.
Щоб зрозуміти, який мерч зацікавить аудиторію, вивчіть її потреби, бажання, спосіб життя, купівельну поведінку тощо. Наприклад, молодь найімовірніше зачепиться за гумор та романтику, спортсменів приверне ЗОЖ, а фанати фільмів та серіалів звернуть увагу на улюблених акторів, символіку кінокартини чи відомі фрази персонажів.
Це означає, що потрібно визначитися з видом продукції та дизайном. Можна вибрати кілька носіїв та кілька варіантів оформлення для різних завдань та груп споживачів. Головне, щоб усі зразки доносили спільний меседж, який буде важливим для вашої цільової аудиторії.
Це стосується не лише самих виробів, а й способів нанесення зображень на матеріал. Ретельно вибирайте підрядника, складіть бізнес-план, прорахуйте бюджет, пропишіть терміни, тираж, вимоги до дизайну тощо.
Перш ніж запускати масове виробництво мерчу, протестуйте зразки на собі та на представниках вашої цільової аудиторії. А потім цікаво уявіть свій продукт. Розробте стратегію просування, якщо хочете збільшити продаж, використовуйте соцмережі, колаборації та світські заходи для демонстрації свого мерчу.
При цьому не ігноруйте зворотний зв'язок. Звертайте увагу на реакції, відгуки та коментарі споживачів та за необхідності вносьте зміни до маркетингової стратегії.
Популярний мерч – той, який викликає інтерес аудиторії та який хочеться носити чи використовувати у повсякденному житті. Наскільки продукція стане успішною, залежить від багатьох факторів, серед яких поточні тренди, потреби споживачів, якість матеріалів та унікальність дизайну.
Як зрозуміти, що створений вами варіант зацікавить аудиторію? Перевірте, чи відповідає мерч таким критеріям:
Доступність. Визначте, чи зрозумілий ваш мерч споживачам, чи він передає потрібний вам меседж.
Емоційність. Якщо мерч викликає потрібні емоції, знаходить відгук у споживачів, відповідає їх смакам та очікуванням, то шанси на успіх підвищуються.
Актуальність. Варто дотримуватись сучасних тенденцій. Наприклад, в Україні особливо популярна зараз національна символіка і все, що пов'язане з перемогою, підтримкою бойового духу, вдячністю воїнам, волонтерам, енергетикам, висміюванням ворога тощо.
Оригінальність . Незвичайний продукт здатний привернути більше уваги, аніж банальна ручка або чашка, хоча цими предметами можна користуватися довше. А отже, логотип і назва бренду мелькатимуть частіше. Тому важливий не стільки вид продукції, скільки унікальний дизайн і закладений у мерч емоційний посил, така собі історія.
Практичність. Цей критерій визначає, чи зможе потенційний клієнт використовувати брендований товар щодня чи швидко забуде про нього.
Послідовність. Якщо ви заявляєте про будь-які цінності та принципи, будьте послідовними у всіх аспектах, у тому числі і при створенні мерчу. Наприклад, якщо компанія дотримується стратегії «стійкого розвитку» і прагне мінімізації забруднення навколишнього середовища, слід виготовляти фірмову продукцію з матеріалів, що переробляються.
Також, можна взяти до уваги ступінь кидкості та яскравості. При масовому виробництві «кричучі» мерчі разюче виділяються із стриманого чорно-білого натовпу.
Розробка мерчу передбачає поетапну роботу. Це не такий простий процес, як може здатися. Адже якщо упустити щось важливе або не дотримуватись певних правил, може постраждати репутація компанії та знизяться продажі, що спричинить фінансові втрати та втрату довіри клієнтів. Тому уникайте помилок та звертайте увагу на деталі.
Основні помилки у розробці мерчу:
Відсутність аналізу. Важливо як вивчити переваги цільової аудиторії, а й досліджувати ринок, конкурентів. Без цього ви не зможете створити цікавий для споживачів продукт та виділитися з натовпу схожих товарів.
Невиправдані амбіції. Коли вигаданий мерч здається універсальним або wow-ідеєю, з'являється спокуса замовити відразу ж велику партію товару. Але перед масовим випуском спочатку протестуйте продукцію різних групах цільової аудиторії.
Низька якість. Якщо ви думаєте, що мерч буде нарозхват тільки завдяки логотипу або яскравому образу, то робите помилку. Важлива також висока якість матеріалу, особливо якщо ви претендуєте на успіх та престиж. А низькопробність може дозволити собі лише підробка.
Поганий дизайн. Мерч має бути привабливим, цікавим, що запам'ятовується, і відповідним цінностям бренду. Тому зверніться до професіоналів. Адже недобросовісний виконавець може звести нанівець усі ваші зусилля.
Неправильна цінова політика. Відлякують людей як надто високі, так і надто низькі ціни. Визначтеся з метою створення мерчу – вам потрібен лише заробіток чи важливіше донести якусь думку? Зіставте якість та вартість речей.
Образливий чи недоречний контент. Відмовтеся від провокаційних образів, грубих фраз та нецензурної лексики, особливо якщо це не в'яжеться з вашою цільовою аудиторією. Будьте обережні з гумором та сарказмом, тому що можна натрапити на хвилю хейту.
400;"> Порушення авторських прав. За бажання використовувати зображення відомих особистостей, персонажів фільмів, віршів сучасників, наприклад, слід отримати на це дозвіл, щоб не потрапити в неприємну ситуацію і не зіпсувати собі репутацію.
Крім цього, не ігноруйте думку професіоналів. Пам'ятайте, ваші родичі та друзі можуть не бути експертами у питанні створення мерчу чи маркетингу. І якщо вони не розробники, бізнесмени чи дизайнери, варто проконсультуватися у спеціалістів. Тоді ви зможете уникнути помилок та випустити дійсно цікавий мерч, який знайде відгук у споживачів.
Колаборація з дизайнером при створенні мерчу не просто трендом, а життєвою необхідністю. Тільки за участю професіонала можна розробити справді ефективний продукт, який викликатиме емоції. А якщо у вас велика компанія чи цікавий проект державного значення, а також за бажання підняти хайп, особливо важливо залучити до роботи відомого дизайнера чи художника для створення яскравого, оригінального образу. Тоді мерч стане свого роду мистецтвом і допоможе покращити імідж чи наголосити на статусі.
Останні кілька років колаборація – один із наймодніших трендів. Її використовують виробники одягу та аксесуарів, музеї, бренди іграшок, популярні паблики, косметичні компанії, космічні агенції, студії дизайну – практично все.
5 яскравих прикладів спільної роботи брендів та художників:
Vans та Van Gogh Museum
Скейтерський бренд гармонійно розмістив на рюкзаках, кедах і куртках свою фірмову шашечку в поєднанні з соняшниками, мигдалем і портретами Ван Гога. Vans переосмислив роботи художника, зберігши його відомий стиль та характер. Мерч сподобався і скейтерам, і відвідувачам музею.
Louis Vuitton та Yayoi Kusama
Співпраця люксового бренду із сучасною художницею Яєї Кусама виявилася вдалою. Завданням було залучити нових покупців. І нетривіальні, живі та незабутні роботи змогли привести Louis Vuitton молоду творчу еліту. Фірмовий патерн бренду – клітини та монограми LV – був доповнений фірмовим патерном художниці – точками, квітами та гарбузами. Цей хід сподобався як шанувальникам розкішних речей, так і шанувальникам художниці.
Adidas та Simpsons
Спортивний бренд Adidas, використовуючи свій дизайнерський відділ, вирішив створити спільний мерч із героями мультсеріалу «Сімпсони», об'єднавши таким чином дві аудиторії. Корпорація не змінила форму чи дизайн взуття, а попрацювала із фактурою. Так покриття кросівок стало нагадувати волосся Мардж та бороду Гомера. Продукція виділялася на полицях із звичайним спортивним взуттям, хоча залишилися питання щодо її практичності. Проте шанувальники мультсеріалу та бренду оцінили креативний підхід.
Befree co: create та Facultative works
Befree – це молодіжний бренд одягу, який має окремий напрямок co:creative. Воно співпрацює з молодими художниками та дизайнерами. Бренд уже випустив цифрову колекцію із «Лужчю» та працював із ілюстраторською агенцією «bang! bang!». У мерч-колаборації з мультидисциплінарною дизайн-студією Facultative works було створено колекцію, яка стала втіленням синтезу органіки та технології. Наприклад, AR-футболка, що інтернується в доповнену реальність, а також лінійка одягу, що не промокає, брелок з карабіном, пляшка – випустили все, що потрібно для Open Air фестивалю. Такий мерч буде корисним і зацікавить тих, хто любить концерти просто неба, відпочинок на природі та походи.
Protey Temen та Avgvst
У мерч-колаборації Протея Темена та ювелірного бренду Avgvst поєдналися тотальний абстракціонізм художника та харизматичність ювелірних прикрас. Нова колекція з 12 виробів мір та ваг мала характер фантасмагоричних артефактів, здатних виходити за межу звичайних функцій.
Співпраця з дизайнерами та художниками допомагає створювати абсолютно нові колекції. Переосмислення звичайної продукції та створення яскравих образів привертає до бренду увагу інших споживачів, дозволяє розвиватися, розширювати аудиторію та ламати стереотипи.
Багато брендів в Україні створюють заходи з національними мотивами, що пов'язано з бажанням підтримати український народ і наголосити на своїй приналежності до волелюбної нації, особливо в період військової агресії РФ. Але для привернення уваги використовують як патріотичну символіку.
Список цікавих українських мерчів у різні періоди:
Банк ПУМБ у партнерстві з трьома громадськими організаціями, а також вітчизняними виробниками одягу та аксесуарів залучили українських художників-ілюстраторів для створення патріотичного мерчу – одягу з українською символікою, який продавався з благодійною метою. Половина коштів, отриманих від реалізації речей, перераховується до «Госпітальєри», «ДонорUA» та «Агентів крові» у рамках проекту «Ми однієї крові».
Брелок у вигляді вишневого дерева – це мерч української компанії «Меблі to go», що спеціалізується на виробництві меблів із натурального дерева.
Наручний годинник з українськими візерунками від Zgarda – це мерч компанії, що створює прикраси та аксесуари з елементами традиційної української вишивки.
Анімаційна студія Animagrad створила мультик про лісову красуню Мавку, надихнувшись твором Лесі Українки «Лісова пісня». Пізніше Intertop випустив ексклюзивну ліцензовану колекцію одягу у мерч-колаборації із мультфільмом.
Організація UAnimals у колаборації з локальними виробниками випустила благодійний мерч «Червонокнижні» для захисту видів, які можуть зникнути через російську агресію та людську недбалість. Колекція одягу, що складається зі світшотів, футболок, свисток, шарфів, пледів та інших речей, включала зображення сипухи, лелеки, вихухоли, рисі та інших рідкісних тварин.
Молодіжні шкарпетки з карпатським візерунком – це мерч української компанії Лемківська вивченка, яка заохочує молодь вивчати українську культуру.
Компанія «Апріорі», що спеціалізується на виробництві побутової хімії та засобів дезінфікування, випустила фірмовий рюкзак з логотипом.
Футболка компанії «Флаєра» із символікою українського прапора та написом «Proud to be Ukrainian!» зшита з якісного матеріалу та має яскравий дизайн у національних кольорах України. Завдання мерче – висловити підтримку українцям та показати патріотичні почуття.
Мерч "Мамка Манка" представлений у вигляді кепки з вишитим орнаментом. Спортивний аксесуар із національною українською символікою є стильним доповненням до образу.
«Країна мрій» випустила пазл із зображенням Майдану Незалежності у Києві. Головоломка складається із 1000 деталей. Цей мерч – чудовий подарунок для любителів пазлів та мандрівників.
Компанія «Майстерність джинсів», яка займається виготовленням одягу з деніму, випустила брендований клатч із зображенням гілки калини. Перевага полягає в тому, що він підійде для різних заходів та повсякденного використання.
Компанія «Музичний сувенір» випустила флешку у формі бандури із фірмовою символікою. На ній є записи кількох народних українських пісень, тож вона стане чудовим подарунком для меломанів.
Завдяки колаборації художниці, що працює під псевдонімом Надьожна, та інтернет-магазину подарунків Gifty, було створено популярний мерч із Гусем. Цього іронічного персонажа вигадала художниця, і він швидко завоював серця користувачів соцмереж. У Gifty, у свою чергу, використали його зображення для створення цілої колекції речей, що включає футболки, чашки, шкарпетки, сумки, блокноти, календарі та ін.
Пес Патрон, який став відомим в Україні та за її межами після повномасштабного вторгнення РФ і є талісманом чернігівських саперів ДСНС, випустив свій мерч. Усі гроші, одержані від продажу футболок, пляшок, брелоків, подушок та іншої продукції із зображенням собаки з титулом «Пса Доброї Волі» від UNICEF, йдуть на потреби українських саперів.
Marmurstore – літературний мерч. Компанія випускає одяг із цитатами українських класиків з метою популяризації української літератури.
Kripak.magazine – інтернет-журнал про дизайн випустив мерч, що є чохлами для телефонів, на яких розміщені відомі цитати та зображення знаменитостей в інтерпретації (наприклад, «Реву та стону», «Гуманітарії не плачуть, бо не мають сліз», ДіКапріо з вусами, як у Тараса Шевченка та ін.).
Серед європейських компаній – безліч зі світовим ім'ям. Їхня продукція з корпоративною символікою давно стала невід'ємною частиною життя багатьох і випускається протягом тривалого часу. Але відомі бренди та знаменитості, окрім фірмової продукції, часто створюють стильні мерчі, щоб залучити нову аудиторію.
Приклади європейських мерчів:
Британська рок-група «Iron Maiden», яка випустила безліч альбомів і стала легендою світової рок-музики, створила свою фірмову худість.
Бренд Volkswagen випустив незвичайний брелок у формі міні-автомобіля.
EMP – онлайн-магазин із Німеччини продає музичний мерч, співпрацюючи з різними гуртами та артистами.
Британська компанія Jaguar, що виробляє автомобілі преміум-класу, створила мерч та представила шанувальникам ексклюзивні футболки.
Chanel випустив мерч - брелок у вигляді шкіряних стрічок.
Спеціалізований магазин Blue Тomato створює мерч-колаборацію з брендами, пов'язаними з екстремальними видами спорту.
Плакат «IKEA» із зображенням інтер'єру – це мерч шведської компанії, відомої своїми меблями.
Колаборація бренду Lacoste та американської компанії Supreme, що виробляє streetwear одяг та аксесуари, подарувала світу ексклюзивне худо.
Burberry випустила парасольку з картатим візерунком.
LEGO пропонує найрізноманітнішу продукцію для шанувальників знаменитих конструкторів – це і футболки, і кепки, і рюкзаки, і навіть годинники та аксесуари для дому.
Мерч ФК Barcelona розлітається по всьому світу, адже фани раді отримати шарф, футбольний м'яч, футболку чи шапку із символікою улюбленої команди.
Red Bull випустив мерч, що відбиває енергію та екстремальний спосіб життя. У продажу можна знайти одяг, головні убори, рюкзаки, сноуборди, скейтборди та іншу продукцію із фірмовою символікою.
Американські компанії випускають переважно такі мерчі, що стають частиною національної культури. Наприклад, студенти вважають престижним носити худі із логотипом одного з університетів Ліги Плюща. Це свідчить про приналежність до обраної групи людей. Аналогічно з іншими мерчами.
Шапка New Era з логотипом Los Angeles Lakers є мерч-колаборацією спортивної команди та американської компанії, що створює кепки та інші головні убори.
Екологічний гурток з нержавіючої сталі «Starbucks Tumbler» – це мерч американської компанії, яка є найбільшою у світі мережею кав'ярень.
Футболка з логотипом Harley-Davidson є мерчем американської компанії, що випускає мотоцикли.
Персоналізовані банки з фірмовим логотипом під назвою Coca-Cola Share a Coke Campaign є мерч.
Бренд Apple випустив лінійку розкішного годинника з фірмовим ремінцем, який розробив французький модний будинок Hermes.
Співпраця Adidas з американським музикантом Kanye West призвела до появи мерчу у вигляді колекції одягу, що відображає стиль хайповий поведінки знаменитості.
Supreme спільно з The North Face випустила рюкзаки та куртки з фірмовою символікою обох компаній.
Компанія Oakley, яка спеціалізується на виробництві окулярів, одягу та аксесуарів для спорту та активного відпочинку, випустила ексклюзивні шапки.
Результатом мерч-колаборації Nike і реп-виконавця Travis Scott стала поява лінійки спортивного одягу, що відображає стиль артиста і символіку спортивного бренду.
Пивний бренд Leinieloge спеціально до фестивалю Oktoberfest приготував обмежену кількість подарункових коробок, куди входили брендовані бейсболки, шкарпетки з написом «BERR ME» та ін.
KFC представив незвичайний мерч – червону термосумку у вигляді витонченої жіночої сумочки, де подавали гостям новинку меню.
Джаред Літо з музикантами зі свого гурту випустив цікавий мерч – футболки та худі, на яких були нанесені фрази на теми, що найбільш обговорюються в США.
Для мерчої американських компаній характерна риса так званої суміжності. Якщо основний продукт бренду – спортивний одяг, то мерчемо стають аксесуари: кепка, шкарпетки, рукавички або ємності для води. А якщо бренд випускає напої, то мертвими будуть брендовані кухлі або келихи. Тобто мерч хоч і не є основною продукцією бренду, але працює як суміжна група товарів, яка доповнює основну.
Продукція з різноманітною атрибутикою музичних колективів та виконавців, звукозаписних компаній, фестивалів належить до музичного мерчу. А розрахований він на фанатів та меломанів. Носячи чи використовуючи музичний мерч, люди показують, що поділяють філософію артиста, його цінності, їм до вподоби його творчість. У такий спосіб фани показують своє ставлення до улюбленої зірки, допомагають виконавцям сформувати спільноту та створити грошовий ресурс для нових альбомів та концертів.
Фірмову символіку наносять на:
футболки;
прикраси;
маски;
ремені;
рюкзаки та сумки;
музичні інструменти;
постери та плакати.
Музичний мерч відрізняється від інших видів тим, що начебто створює культ особистості. Він завжди грає роль ідентифікатора з певним співаком чи групою. З його допомогою можна створити яскравий образ альбому чи пісні, розкрутити групу та збільшити її впізнаваність, заробити на концертні тури, покрити витрати на запис альбому та нарешті налагодити спілкування з шанувальниками. Адже по-справжньому класний музичний мерч, який носитимуть фанати, лише зміцнить імідж зірки.
Корпоративний мерч - це продукція, створена компанією спеціально для просування бренду, встановлення зв'язку з партнерами та клієнтами, внутрішнього використання співробітниками. Логотип, слоган, фірмовий персонаж, патерн та інші візуальні чи вербальні елементи можуть наноситися на футболки, світшоти, кепки, ручки, кружки, значки, стікери, щоденники, календарі та іншу продукцію з метою збільшення впізнаваності та відображення статусу.
Навіщо потрібен корпоративний мерч:
По-перше , він покращує імідж і підвищує впізнаваність.
По-друге , залучає цільову аудиторію та допомагає її утримати завдяки вибудову довірчих відносин.
По-третє , це ефективний інструмент реклами. Носячи чи використовуючи товари з корпоративною символікою, люди стають неофіційними промоутерами бренду. Це особливо корисно на заходах, виставках та змаганнях. Але й не менш важливо у повсякденному житті, адже коли споживачі носять вашу брендовану продукцію, вирушаючи за покупками, до спортзалу чи відпочинку, вашу символіку бачить велика кількість людей. І, можливо, хтось із них вами зацікавиться.
Крім цього, корпоративний мерч сприяє зростанню мотивації співробітників та зміцненню згуртованості команди. У працівників формується почуття гордості та приналежності до групи, що призводить до підвищення показників ефективності у роботі.
Відмінними рисами корпоративного мерчу є:
акцент на бренді – тому на продукції завжди є фірмова символіка або елементи, які асоціюються з конкретною компанією;
солідний зовнішній вигляд – вироби повинні мати високу якість і представницько виглядати;
використання працівниками;
вручення як сувенір або бізнес-презент;
колаборації з іншими брендами та відомими дизайнерами, художниками, фотографами, блогерами та ін;
мінімалізм – це універсально та презентабельно;
концептуальність – мерч обов'язково пов'язані з корпоративними цінностями;
створення маскоту.
Тобто корпоративний мерч тісно пов'язаний із діяльністю компанії. Він відображає філософію та місію бренду, сприяє запам'ятовуваності та впливає на репутацію. І навіть якщо він створюється для внутрішнього користування, а не на продаж, все одно буде на увазі, тому слід подбати про якість матеріалів та унікальність дизайну.
Корпоративний мерч є одним із найефективніших інструментів впливу на персонал. З його допомогою можна посилити командний дух, підвищити мотивацію, стимулювати співробітників працювати на благо компанії, міста чи навіть країни.
Які HR-завдання вирішує корпоративний мерч:
знайомить нових співробітників із способом життя компанії, дозволяє долучитися до команди, відчути себе її частиною;
заохочує працівників брати участь у корпоративних ініціативах, особливо якщо найкращим як нагороду вручатиметься особливий мерч;
транслює цінності компанії на міських заходах, змаганнях, виставках та ін. (наприклад, мерч на тему захисту довкілля покаже учасникам акції з висадки дерев, що компанія справді турбується про екологічну ситуацію);
створює внутрішній бренд - формує корпоративну культуру, дозволяє залучати цінні кадри та утримувати досвідчених співробітників, викликає позитивні асоціації про роботодавця;
впливає на оточення співробітників – друзі, рідні та близькі ваших працівників бачитимуть мерч і, можливо, також зацікавляться вашою продукцією.
Корпоративний мерч можна використовувати на публічних заходах, щоб залучати претендентів, як наповнення welcome pack для нових співробітників, атрибутом для флешмоба, заохочення на зборах компанії. Також товари можна продавати в офісі, фірмових торгових точках, соціальних мережах.
Якщо корпоративний мерч зроблений яскраво та якісно, а співробітникам хочеться носити його не тільки на роботі, а й удома, в гостях, на відпочинку та подорожах, отже, мерч став ефективним HR-інструментом.
Подієвий мерч для івентів символізує сам захід та зберігає пам'ять про нього, коли учасники продовжують використовувати брендовані речі у побуті. При цьому подією може бути як світське свято, так і вихід довгоочікуваного фільму, мультфільму, комп'ютерної гри тощо.
Такий мерч має кілька особливих якостей. Враховуйте їх, створюючи брендовану продукцію для будь-якого заходу.
Івент-мерч має бути стильним, оригінальним та дотепним, щоб про нього хотілося розповісти передплатникам у соціальних мережах та особисто його використати.
Подієвий мерч має бути корисним для відвідувачів та піклуватися про їхній комфорт.
Добре, якщо мерч буде співзвучним способу життя та особливостям аудиторії.
Подійний мерч, який учасники заходу зробили своїми руками або отримали від відомого художника, зацікавить багатьох.
Мерч може розповідати історію події, наприклад, у лімітованій колекції світшотів.
Екомерч є трендом останніх років, тому можна використовувати продукцію з перероблених матеріалів.
Мерч із маскотом викличе більше інтересу у гостей.
Подійний мерч, який виходить напередодні великих свят, має відповідати тематиці.
Сполучений із кейтерингом івент-мерч зможе передбачити бажання гостей. Але переконайтеся, що така співпраця буде доцільною на вашому заході.
Мерч має бути співзвучний стилістиці події та відображати її атмосферу.
Пам'ятайте, що мерч для заходу має відповідати потребам та смакам цільової аудиторії. Це зробить його популярнішим і сформує позитивне враження про івент у відвідувачів.
Мерч – це універсальний маркетинговий інструмент, який можна використовувати на рекламних акціях, виставках, конференціях, святах та повсякденному житті.
Варіанти застосування мерчу:
Бізнес-презент клієнтам, партнерам та пов'язаним з бізнесом людям. Брендовану продукцію можна вручати у пам'ятні дати: день народження, національні свята, важливі для бренду дні.
Подарунок за фіксовану суму покупки. Такого способу використання мерча вдаються магазини у співпраці з іншими брендами. Наприклад, покупець, набуваючи косметики певної торгової марки, отримує невеликий подарунок.
Просування нової продукції. За покупку новинки клієнт отримує невеликий фірмовий подарунок як заохочення.
Роздача брендованої продукції на акціях всередині або біля фірмових магазинів бренду. Це робиться, щоб підвищити поінформованість про продавця, збільшити впізнаваність та залучити нових клієнтів.
Форма для співробітників на різноманітних корпоративних та міських заходах, а також на робочому місці.
Підтримка музичного гурту, артиста, спортивної команди та ін.
Створення спільноти навколо артиста, події чи бренду. Шанувальники купуватимуть мерч для ідентифікації та формування емоційного зв'язку, щоб стати частиною групи та обмінюватись досвідом.
Мерч допоможе встановити тривалу співпрацю із торговими точками. У рамках акції разом із замовленою продукцією клієнту можуть вирушати різні дрібні товари з фірмовою символікою як приємний бонус. Наприклад, бренд фарби для волосся може поставляти в салони краси ємності для змішування компонентів, набір пензликів та ін., а бренд косметики може подарувати покупцеві косметичку за умови замовлення продукції понад певну суму. Це дозволить бренду збільшувати впізнаваність, підвищувати лояльність та довіру аудиторії.
Крім цього, мерч можна запустити в масове виробництво з метою подальшого продажу в інтернет-магазинах, маркетплейсах, офіційному сайті або на сторінках бренду в соціальних мережах.
Розробка мерчу - це поетапний процес, в якому треба враховувати переваги та потреби цільової аудиторії, цінності та фірмовий стиль компанії, сезонність та актуальність продукції, авторські права та ін.
Дії створення мерчу можуть змінюватися залежно від цілей та особливостей бізнесу. Але основний механізм роботи такий:
Аналіз ринку та аудиторії для пошуку вимог та інтересів споживачів, трендів та особливостей конкурентів.
Розробка концепції – включає визначення основної мети, пошук ідеї та дизайнерського рішення.
Визначення формату мерчу. Найпоширеніші варіанти продукції з фірмовою символікою – футболки та ручки, сумки та чашки, але використовувати можна будь-які предмети. При виборі варто спиратися на бажання цільової аудиторії, поставлені завдання та свій бюджет.
Створення дизайну. На продукції можна розмістити назву бренду, логотип, слоган, ілюстрацію у фірмовому стилі, фото, зображення знаменитості та ін. Для цього потрібно підібрати оптимальні відтінки, шрифти, стилі, які відображатимуть філософію та індивідуальність бренду.
Підготовка макету. Можна самостійно створити кілька прикладів для Мерч за допомогою онлайн-конструкторів, дизайнерських програм, нейромереж, які генерують зображення, або звернутися до професіоналів.
Виготовлення мерчу. Знайдіть підрядника, який візьме він турботи про випуск брендованої продукції. З урахуванням вартості виготовлення, ви зможете розрахувати ціну мерча. Але тут є неприємна новина: запуск власної лінії виробництва мерч часто буває нерентабельним для невеликих компаній.
Після випуску Мерча необхідно подумати про просування. Для цього слід розробити маркетингову стратегію та знайти оптимальні канали збуту. Також, не забувайте про аналітика. Вивчайте показники ефективності, щоб зрозуміти, чи треба щось змінювати чи продовжувати роботу у тому напрямі. При успішному запуску мерчу з часом можна масштабуватись, розширити асортимент, домовитися про співпрацю з іншими брендами чи відомими творчими особистостями, взяти участь у різноманітних соціальних проектах.
Для створення мерчу використовувати можна будь-яку ідею, яка спаде вам на думку. Головне – щоб вона підходила за цінностями та допомагала вирішувати поставлені завдання. При цьому та чи інша ідея може адаптуватися під конкретний бізнес і ЦА і зрештою завоювати популярність, у той час як для компаній в інших сферах виявиться провальною. Щоб досягти успіху, важливо уникати помилок при розробці, орієнтуватися на тренди та потреби споживачів.
Список вдалих ідей для мерча:
Футболки з логотипом або патерном компанії, а також інший одяг із унікальною фірмовою графікою, у тому числі для дітей.
Худі з унікальними принтами чи оригінальною вишивкою.
Шапки або бейсболки з логотипом компанії або коротким гаслом, що привертає увагу та стимулює до дії.
Головні убори з вухами мультфільмів персонажів.
Кухонні рушники, фартухи, слинявчики з оригінальним дизайном.
Рюкзаки або сумки з незвичайними принтами, вишивкою чи історіями.
Косметички із фірмовим дизайном.
Гаманці або портмоне з національними мотивами.
Гуртки та склянки з логотипом або слоганом компанії.
Пластикові пляшки та банки для питної води з унікальними закликами.
Парні футболки, майки чи сорочки з оригінальною історією чи романтичними мотивами.
Шкарпетки з креативним дизайном та гумористичними фразами.
Приколи на автомобілі у вигляді наклейок та магнітів.
Значки та магнітики незвичайної форми на холодильник, що розповідають історію бренду.
Нашивки на одяг з унікальною графікою та назвою бренду.
Браслети та годинник з фірмовою символікою.
Брелоки для ключів та чохли для мобільних телефонів з провокаційними або патріотичними написами.
Запальнички та бензинові заправні картки з фірмовим дизайном.
Парасолі з фірмовою атрибутикою.
Підставки для телефону під назвою компанії або слоганом.
Килимки для миші з вишитим логотипом компанії.
Туристичні товари, такі як намети, термоси, багажні бирки, рюкзаки та ін з символікою бренду.
Дзеркала для макіяжу у фірмовому дизайні чи незвичайній формі, що асоціюється з брендом.
Окуляри, зокрема з незвичайними доповненнями.
Захисні маски з оригінальним малюнком чи логотипом.
Подушки із унікальним принтом.
Одяг для тварин з логотипом компанії.
Покерні набори з фірмовим логотипом або гральні карти зі стилізованою назвою бренду.
Аксесуари для волосся або гудзики з унікальним дизайном.
Ексклюзивні статуетки.
Особливі колекції іграшок та фігурок в обмеженій кількості.
Екосумки та шоппери з гаслами для привернення уваги громадськості.
Головоломки з логотипом або зображенням, пов'язаним із діяльністю компанії.
Засоби контрацепції з оригінальним дизайном чи іронічними висловлюваннями.
Наносити на предмети можна фото, стилізовані та мальовані зображення, ілюстрації, графіку, написи, геометричні фігури – все, що відображає вашу ідею. Що стосується тематики, то це може бути музика, кіно, мистецтво, маркетинг, краса і здоров'я, політика, екологія, тварини та ін. – використовувати треба те, що відповідає вашій діяльності, цінностям та філософії, відповідає запитам та уподобанням аудиторії, на чому ви хочете зробити акцент або зловити хайп.
А щоб отримати унікальний мерч із чіпляючим дизайном, що відображає суть бренду та привертає увагу споживачів, звертайтеся до професійної брендингової агенції WeLoveBrands. Допоможемо з ідеєю та її реалізацією. Для отримання консультації зв'яжіться з нами зручним для вас способом – по телефону, месенджерах або через форму на сайті.
Основне завдання мерча – підвищити впізнаваність та інтерес ЦА, передати потрібну ідею та сформувати емоційний зв’язок, а завданням логотипу є створення візуального образу бренду. Продукцію з Мерч часто дарують або продають, а речі з логотипом компанії призначені переважно для внутрішнього використання.
Мерч не є основним товаром, але з часом може стати додатковим джерелом заробітку. Логотип – це фірмовий знак, основний атрибут бренду, який наноситься на різні носії та може стати мерчем.
Мерч (англійською merch – скорочення слова merchandise, яке перекладається як «товар або продукт») – це сленговий термін, що використовується у сфері рітейлу та в побуті для визначення товарів із символікою конкретного бренду, музичного колективу, фільму, комп’ютерної гри тощо.
Мерч має низку корисних для бізнесу функцій:
формує корпоративний дух та приналежність до бренду;
запускає візуальний “принцип торкання” клієнта;
працює як нативна реклама, без роздратування та банерної сліпоти;
вирощує впізнаваність;
формує лояльне ставлення ЦА;
демонструє індивідуальність, передає меседж та ідею бренду;
дозволяє заощадити кошти реклами.
Щоб мерч виконував зараховані функції, його потрібно зробити якісним та продуманим, з відображенням характеру бренду та його цінностей. Непогано почати рекламувати мерч із себе.
Люди користуються мерчем із різних причин. Одні хочуть позначити свою приналежність до якоїсь групи чи кола людей. Інші купують мерч як сувеніри після заходів та концертів. А третім просто до вподоби продукція бренду. Їм самим хочеться мати стильну і корисну річ, і вони з радістю розповідають про мерче свого оточення і в соціальних мережах.
Популярність мерчу залежить від сфери. У музичній індустрії популярні футболки та бандани з принтами, в індустрії відеоігор – фігурки персонажів, у спорті – кепки та толстовки тощо.
Просувати мерч допоможуть:
власний інтернет-магазин;
ЗМІ (друкована та відеореклама);
соціальні мережі;
маркетплейс;
інтернет реклама;
участь у заходах.
Тут вирішальну роль грають особливості бізнесу та цільової аудиторії. Можете скористатися сторінками Facebook та Instagram, відкрити рекламний кабінет та запустити кампанію. Можна продавати на власному сайті, створивши спеціальний розділ для Мерч, або на маркетплейс. Ще один варіант – відкрити інтернет-магазин. Це оптимальне рішення, яке дозволить охопити та залучити велику кількість користувачів. Також мерч можна продавати через фірмові торгові точки, на виставках, майстер-класах та інших заходах.
Якщо ви вирішили створити мерч самостійно, врахуйте, що потрібно буде оплатити:
створення макету;
пошиття чи виготовлення виробів.
При цьому на масове виробництво потрібно більше коштів.
У ці витрати не входить вартість реклами та витрати на поширення мерчу. А якщо бізнес не має фірмового стилю, то доведеться доплачувати ще й за його розробку, адже без елементів айдентики створення мерчу безглуздо.
Остаточна ціна буде відома, як тільки ви обговорите з дизайнером всі нюанси та погодите ТЗ.
Це не одне і те ж. Під носіями фірмового стилю маються на увазі всі предмети, на яких розміщується символіка та візуальні образи бренду, включаючи вивіски, інтер’єр, рекламні матеріали, сувенірну продукцію та уніформу.
А мерч є одним із варіантів носіїв айдентики, який потребує просування серед ЦА. Це окремо створений продукт для транслювання цінностей, місії бренду, відображення його індивідуальності, донесення до аудиторії певної ідеї. Мерч може містити фірмову символіку, але іноді замість неї використовують інші візуальні образи, які асоціюються з конкретною компанією, продуктом або людиною.
Коли розробляють елементи фірмового стилю і визначають їм тип носіїв, можуть створювати і мерч. Однак це не заважає компанії задуматися над його випуском пізніше або розробити обмежену колекцію, наприклад, до заходу чи акції. При створенні мерчу з готовим фірмовим стилем дизайнер має керуватися брендбуком.
Для складання технічного завдання замовнику необхідно відповісти на низку запитань. Надаємо приблизний перелік, щоб ви змогли зрозуміти, що на вас чекає.
Перерахуйте види продукції, які вас цікавлять (футболки, ручки, кепки, блокноти).
Визначтеся з обсягом тиражу.
Прорахуйте бюджет на 1 одиницю товару кожного різновиду.
Встановіть дедлайн.
Надайте макет логотипу.
Назвіть привід для створення мерчу.
Пропишіть завдання мерчу та сфери його використання.
Надайте опис ЦА.
Назвіть ефективність попередніх розробок, якщо вони вже запускалися.
Перерахуйте список продуктів, які не можна використовувати.
Відзначте особливу рису мерчу, яку варто показати ЦА.
Напишіть вимоги до дизайну.
Залежно від специфіки діяльності компанії, особливостей цільової аудиторії, виду та цілей мерчу, список питань може змінюватися. Дизайн-студія, в яку ви звернетеся для розробки продукції, надасть вам усі пункти, які потрібно опрацювати.
Якщо ви думаєте про необхідність мерчу для вашого бізнесу, зверніться до студії графічного дизайну WeLoveBrands. При замовленні послуги професійної розробки мерчу ви отримаєте свіжі та незбиті концепції, унікальний дизайн, розумні ціни та створення елементів фірмового стилю. Щоб замовити розробку цікавого мерчу, зателефонуйте нам, заповніть форму зворотного зв’язку на сайті або напишіть повідомлення в месенджер.