Отримайте презентацію послуг та консультацію фахівця
Найкращі люди індустрії займаються процесом розробки вашого бренду
→ З бомжа у мільйонери. Встигни заробити Bums — нова криптовалюта в Telegram, інвестуй та заробляй.
Щодня нам трапляються сотні рекламних оголошень, брендованих продуктів та елементів візуальної комунікації. Від привабливості оформлення продукту залежить, чи він зацікавить нас.
Упаковки їжі у вашому холодильнику, вивіски та покажчики на дорогах, плакати, флаєри та оформлення пабліків у соцмережах – це результат роботи графічного дизайнера. Фахівець відповідає за «обличчя» компанії, веб-ресурсу чи фізичного продукту. У статті ми розповіли про нюанси професії, зарплату, must-have знання та онлайн-ресурси, які допоможуть прокачатися у графдизайні.
Графічний дизайн – це комунікативний дизайн. Він робить складніші речі зрозумілішими і навіть рятує життя. Згідно з книгою «Історія графічного дизайну: критичне керівництво» Джоанни Друкер та Емілі Макваріш, термін «графічний дизайн» виник у 1922 році. Тоді як дизайн UX/UI та product-дизайн – відносно нові поняття, історія появи графічного дизайну сягає далекого минулого.
Появу графдизайну пов'язують із стародавніми зображеннями сцен полювання у печерах Ласко на півдні Франції. За іншою версією, започаткувало графічний дизайн книгодрукування. І, нарешті, третя (і найпопулярніша) версія пов'язана із зародженням промислової революції. Саме тоді з'явилася потреба у послугах графічного дизайнера для реклами, брендингу та оформлення упаковок.
Перше агентство графдизайну заснували 1903 року — правда, тоді компанія офіційно називалася «Віденською майстернею». Художник Коломан Мозер, архітектор Йозеф Гофман та банкір Фріц Варндорфер об'єднали архітекторів, художників та дизайнерів у галузі кераміки, моди, меблів, ювелірних виробів та графіки. Фахівців вважають основоположниками сучасного дизайну, а також стилів Баухаус та Арт-деко.
Роль дизайну зберігається, оскільки аудиторія часто оцінює бізнес, продукт чи послугу з естетичного погляду. Крім того, графіка та дизайн – це можливість візуалізувати цінності бізнесу. А унікальна айдентика здатна виділити бренд серед конкурентів та покращити позицію на ринку. Щоб цього досягти, компанії з усього світу звертаються за послугами до графічних дизайнерів. Самі фахівці можуть працювати у рекламному, брендинговому, креативному агентстві, дизайн-студії, маркетинговому або PR-відділі компанії, у видавництві та на фрілансі.
Чому компанії наймають дизайнера, віддають замовлення на аутсорс у спеціалізовану агенцію чи користуються послугами професійного дизайнера на фрілансі? Причин кілька, розглянемо основні.
В інтернеті є безліч програм для графічного дизайну — у тому числі безкоштовних. Однак встановити софт на комп'ютер - не означає розбиратися в нюансах спеціаліста. Професійні дизайнери розбираються, який стиль та яке оформлення підійде у конкретному випадку, а практичний досвід допомагає їм досягати високих маркетингових та брендингових результатів.
Перед початком роботи фахівець аналізує та визначає :
колірну схему : те, як різні кольори доповнюють один одного, дозволяють виділити головне, впливають на емоції кінцевого споживача продукту;
особливості носія , для якого потрібно зробити дизайн: наприклад, до візитних карток, упаковки та веб-сайтів підходи будуть різними;
матеріали : що забезпечить краще сенсорне і тактильне сприйняття, а що підійде для післядрукарської обробки - наприклад, тиснення фольгою, лакування або висікання.
Непрофесіоналу вивчення цих нюансів знадобиться тривалий час. І навіть освоєння матеріалів, психології кольору та особливостей носіїв не гарантує досягнення маркетингових чи брендингових результатів бізнесу. Власнику компанії набагато ефективніше делегувати завдання з дизайну спеціалісту, а самому зосередитися на управлінні бізнес-процесами, пошуку нових клієнтів або розширенні лінійки продуктів.
Зараз виділитися можуть лише найкращі дизайни, причина — стрімке зростання очікувань споживачів, зумовлене різноманіттям продуктів на ринку, миттєвим доступом до інформації та оглядів з усього світу, а також стиранням кордонів між обладнанням, софтом та послугами.
У брендів є 3 секунди, щоб зачепити користувача своїм продуктом. Якщо "магії" або чарівного "клацання" не станеться - потенційний клієнт піде до конкурента. Тому компанії все частіше роблять ставку на графічне оформлення своїх продуктів, веб-дизайн та зручність користування сайтом (UI/UX дизайн).
Можливо, з дизайном для невеликого завдання впорається хтось із штату компанії. Однак непрофесіонал не може взяти на себе завдання з брендингу: айдентики, фірмових кольорів, упаковки продуктів, візиток та оформлення веб-сайту.
Тим більше, що зараз недостатньо просто вигадати бренд, намалювати упаковку, надрукувати багатотисячний тираж і розраховувати на великі продажі. Люди хочуть відрізнятися, бути унікальними і того ж вимагають від брендів. З іншого боку, вони розраховують отримати персоналізований продукт.
Наприклад, мережа магазинів Good Wine у 2018 році перезапустила програму лояльності та випустила ексклюзивні картки для клієнтів. Для цього фахівці компанії створили величезний патерн у фірмовому стилі та розбили його на безліч фрагментів. Кожен із них — унікальний. Так кожен клієнт мережі магазинів отримав картку зі своїм дизайном.
Ще один приклад – німецький бренд крафтового вина Brute. Компанія розробила онлайн-алгоритм, який відстежував погоду у Гамбурзі під час визрівання винограду. Дані зібрали, а на їх основі намалювали патерни для етикетки. Упаковка кожної партії вина демонструвала умови дозрівання напою.
У B2C практично не залишилося компаній, які можуть собі дозволити ігнорувати перевагу унікального дизайну та трендів. Більшості бізнесів, незалежно від сфери послуг, доводиться боротися за клієнтів.
Графдизайнери професійно роблять логотип, знають всі відтінки чорного і можуть відрізнити афішу від постера. А ще ця професія — про створення айдентики для брендів, продуктовий дизайн, верстку книг і макетів для друку, дизайн упаковки та багато іншого. Для роботи фахівці цієї професії використовують графічні редактори: Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign та Figma.
Бути дизайнером означає створювати нове. Сфера діяльності спеціаліста - все, що пов'язано з графікою:
візуальна комунікація : афіші, постери, рекламні зображення для соціальних мереж та для зовнішньої реклами;
фірмовий стиль : лого, візуальна айдентика, брендбуки, посібники зі стилю;
упаковка : від продуктів харчування до побутової техніки;
інфографіки : презентації, звіти, навігація.
Графічний дизайнер тісно співпрацює з маркетологами, від яких отримує вступні дані: аналіз ЦА та її переваг. Вибір стилю, кольорової гами, софту та матеріалів залежить від компанії замовника та конкретного проекту.
Для реалізації проекту дизайнер працює зі спеціальним софтом: програмами для створення растрової графіки, векторних кривих, верстки, анімацій та презентацій. Макети найчастіше створюються в кількох примірниках та з використанням різних колірних поєднань. Графічний дизайнер також розкаже клієнту вимоги друкарні до файлів для друку, публікації у соціальних мережах та на веб-сайтах.
Дослідження консалтингових та маркетингових агентств показують, що графічний дизайнер – це популярність серед інших професій. Наприклад, опитування понад 17 тисяч професіоналів у галузі дизайну в рамках Dribble Global Design Survey показало, що найбільш затребувані фахівці в галузі дизайну – це графічні, продуктивні, UX та моушн дизайнери, а також ілюстратори.
Для роботи у сфері достатньо пройти спеціалізоване навчання на курсах тривалістю до року, прокачати soft-скіли та нагляд, а також регулярно моніторити тренди у сфері.
Графдизайнер – дуже різноманітна професія. Існує безліч напрямків, серед яких можна вибрати оптимальний варіант для душі та реалізації своїх скіллів.
Айдентика вирізняє бренд серед інших. Coca Cola асоціюється з червоним, Apple – з яблуком, а Google – з різнокольоровим шрифтом. Логотип, фірмові кольори та типографіка роблять бренд унікальним і впізнаваним. Ніша айдентики підійде любителям працювати з векторними об'єктами та шрифтами. Фахівця має працювати з фірмовим стилем компаній: логотипами, шрифтами, векторними зображеннями для візиток, фірмових бланків, презентацій, постів та рекламних банерів у соцмережах.
Також потрібно розробляти брендбук - офіційний документ, де описано, які кольори та шрифти потрібно застосовувати в поліграфії та онлайн, на яких фонах можна розміщувати логотип, що і як використовувати на різних носіях. Це допомагає компаніям зберігати впізнаваність та дотримуватися фірмової візуальної концепції.
Незважаючи на розвиток інтернет-технологій, поліграфія – візитки, банери, журнали, меню, буклети, флаєри, білборди, бирки – не втрачає актуальності. До обов'язків графічного дизайнера, який спеціалізується на розробці поліграфічної продукції, входить малювання макетів з дотриманням технічних стандартів. Фахівець з поліграфії повинен вміти працювати з різними кольоровими моделями, вибирати правильну роздільну здатність для файлів, враховувати особливості передачі кольору під час друку.
Соціальні мережі – величезний ринок. За трафіку вони на четвертому місці у світі після пошукових систем, порнографії та стрімінгових сервісів. А діючих сайтів у світі налічується понад 1,8 мільярда — і це число кожну секунду зростає.
Веб-сайти, блоги, гурти в соцмережах вимагають руки професіонала. Так, реклама почалася зі слів: написані від руки оголошення вішали на площах і зачитували вголос глашатаї, які до кінця Середньовіччя були основними рекламними медіа. Однак для того, щоб виділитися серед багатьох текстів, потрібен яскравий дизайн. Оптимальний варіант — коли картинка та текст реклами сплітаються разом та формують новий зміст.
Зараз круті кампанії — ті, що базуються на лаконічному копілайні з яскравою та розумною ідеєю. Вже нікого не здивуєш просто текстами, а актуальне оформлення допомагає залучати відвідувачів та вирізнятися серед конкурентів. Спеціаліст з графіки в Інтернеті створює банери для сайтів, рекламні постери, обкладинки для пабліків у соцмережах, макети постів, зображення для рекламної реклами, заставки для відеороликів та презентації.
Крім того, важливо розробляти дизайн для тих, хто погано бачить: створювати інтерфейси та контент з урахуванням далекозорості, дальтонізму та інших особливостей зору. Людей із проблемами із зором — мільйони. Згідно зі звітом ВООЗ за 2021 рік, від далекозорості чи короткозорості страждають щонайменше 2,2 мільярди людей у світі. Це понад 20% населення.
Також нерідко вважається порушення периферичного зору. Користувачі з такими рисами можуть бачити, наприклад, праву половину абзацу тексту, а ліву — ні. Від дальтонізму (колірної сліпоти) страждають 8% чоловіків та близько 1% жінок. Їм дизайн може здаватися одноколірною плямою, якщо не дотримуватись певних правил.
Висновок: нехай користувачів з повною сліпотою небагато, більшості процес вивчення зображень та читання дається складніше, ніж людям зі 100-відсотковим зором.
У світі, де рекламу можна побачити на паркані, почути від смарт-холодильника або виявити в листуванні з месенджера — сумнівів, чи потрібні бізнесу ефективні рекламні оголошення з точки зору дизайну , немає. Але є проблема: сьогодні більше половини користувачів ігнорують рекламу в інтернеті, а 41% використовують програми-блокувальники. Ще гірші справи з офлайн-рекламою.
Ми живемо в епоху перенасичення контентом. Не можемо довго концентруватися на одному об'єкті, часто відволікаємось та сприймаємо інформацію фрагментами. Дивлячись фільм, гортаємо стрічку соцмереж та відписуємо в месенджері, а нецікавий контент прогортаємо за частку секунди.
Єдиний спосіб затримати розсіяну увагу аудиторії на рекламі - зробити її яскравою, захоплюючою, простий для сприйняття і запам'ятовується. Графічний дизайнер створює оригінальні концепції, які мотивуватимуть купити товар чи сплатити послугу.
Продукт зустрічають із упаковки. Гарний дизайн сприяє зростанню продажів, формує лояльність та відбудовує від конкурентів — навіть якщо це упаковка шкарпеток чи харчової солі. Ринок насичений пропозиціями — продукту зі нудним дизайном та білою пачкою з самотнім написом «Молоко» не стати успішним навіть за рахунок привабливої ціни.
Лицьова сторона упаковки повинна виділити продукт на полиці, зачепити потенційного покупця і змусити його потягтися за продуктом. А зворотна – переконати купити за допомогою раціонального доказу: хорошого складу чи етичного виробництва.
Спеціаліст, який створює пакети, коробки, етикетки, пляшки та інші види упаковки, повинен володіти інструментами для роботи із зображеннями, а також знати основи промдизайну та друкарні. Крім того, у роботі важливо враховувати правила маркування, прийняті в кожній країні, вимоги рітейлерів та особливості матеріалу.
Графдизайнер не повинен бути людиною-оркестром, але замикатися на Photoshop - також не варіант. Чим ширший арсенал інструментів, тим більше проривні ідеї фахівець може генерувати та оперативно їх реалізовувати.
Перелік навичок залежить від обраного напряму. Залежно від ніші використовується спеціальний софт.
Загальними hard skills для професії графдизайну є :
знання основ візуального дизайну: кольори, композиції, друкарні, модульних сіток, гештальт-принципів у графічному дизайні;
вміння працювати в растрових та векторних програмах;
володіння іншими комп'ютерними програмами до роботи з графікою;
знання основ маркетингу: графіка має сприяти успішному просуванню продукту;
вміння аналізувати потреби ЦА;
знання основ психології покупця;
знання англійської мови.
Важливо виробляти наочність, щоб комбінувати візуальні рішення та створювати нове. Графічному дизайнеру також потрібно знати, де шукати референси, окрім платформ Instagram та Pinterest.
Щоб працювати у сфері графічного дизайну, важливим є володіння спеціальними програмами. Знадобляться ноутбук, який «потягне» необхідний софт, монітор з гарною передачею кольорів і графічний планшет.
Прискорять роботу програми :
Adobe Photoshop;
Adobe Illustrator;
Adobe Indesign;
Adobe After Effects;
Coreldraw;
Canva;
Фігма.
Якщо ви вивчите хоча б одну з них, то зможете перші брати замовлення.
Потрібен також досвід роботи з такими сервісами :
Krita - графічний редактор.
Inkscape – векторний графічний редактор.
Sessionlab Ideation Tools – інструмент для роботи з концепціями.
Pantone Colour Guides ― посібники для розуміння кольору готового продукту.
Huesnap ― розпізнає та «витягує» кольори з фото.
Adobe Color CC ― розробляє колесо кольору.
Google Fonts - база шрифтів.
Crello - конструктор дизайнів.
Brusheezy - бібліотека пензлів.
Freepik ― безкоштовні іконки.
Vecteezy – векторні зображення.
Частина перерахованих сервісів безкоштовна, але є платні функції. Базова версія з обмеженим функціоналом.
Софт-скіли - це навички, які показують, як людина взаємодіє з іншими людьми. Вони потрібні всім, незалежно від сфери та посади. Для дизайнерів-джунів це бажання навчатися, посидючість та допитливість. Для арт-директорів – уміння давати фідбек, вести переговори, мислити стратегічно.
Опитування кадрового агентства Robert Half показало: 52% HR-директорів надають більшого значення soft-скілам, особистісним якостям та поведінковим настановам співробітників, ніж професійним компетенціям. А дослідження LinkedIn 2019 показало, що близько 80% компаній шукають співробітників з прокаченими гнучкими навичками ― і це визначальний фактор при працевлаштуванні.
Які soft skills потрібні графічному дизайнеру :
Почуття стилю та розуміння сучасного контексту.
Критичне мислення.
Навички селф-менеджменту: планування, тайм-менеджмент, ініціативність, здатність до навчання, стресостійкість.
Клієнтоорієнтованість.
Креативне лідерство: емпатія, партнерство та сміливість.
Ресурсна колаборація – вміння працювати у групі.
Мислення по експоненті: відсутність остраху експериментувати, ігнорування обмежень, а також знання сфери, але вміння не жити в її шаблонах.
Багатозадачність – вміння вести кілька проектів паралельно.
Увага до деталей та відповідальність за результат.
LinkedIn у своє дослідження Learning 2020 Workplace Learning Report топ-5 м'яких навичок також увімкнув креативність. Це важливий скіл дизайнера. Софт-скіли доповнюють жорсткі навички, які належать до професійних компетенцій.
Де вчитися на графічного дизайнера і чи можна освоїти професію самостійно? Графдизайн — складна та багатогранна сфера, для успіху в якій недостатньо вродженого таланту та бажання займатися творчістю. Ви маєте вивчити теорію дизайну, основи маркетингу і навчитися вільно володіти софтом для роботи з графікою.
Самостійний шлях до освоєння професії буде довгим і тернистим, тому ефективніше записатися на курси. Під час навчання ви вивчите теорію, прокачаєте необхідні для успішного старту навички та сформуєте хороше портфоліо.
З курсів ми рекомендуємо онлайн-формат:
Ми не віримо, що безкоштовну освіту цінують учні. А тому зібрали платні навчальні програми, які ведуть професіонали з прокаченими хардами та наглядом. На більшості курсів доступний зворотний зв'язок від лекторів та онлайн-чат з кураторами, де можна поставити запитання щодо програми та домашніх завдань.
Добіркою книг поділилися фахівці WeLoveBrands:
"Typography", Emil Ruder;
"Спочатку скажіть "НІ"", Джим Кемп;
"Візуальне мислення", Ден Роем;
"Рисовий штурм", Майкл Мікалко;
"Краді як художник", Остін Клеон;
«Нова друкарня. Керівництво для сучасного дизайнера», Ян Чіхольд;
"Мистецтво кольору", Йоханнес Іттен;
"Про шрифт", Ерік Шпікерманн.
Знання, необхідні дизайнеру, можна отримувати по-різному: вступити до топового ВНЗ, вивчитися на курсах, засісти в бібліотеці, ходити в музеї або періодично закопуватися в онлайн-колекції візуального крафту. Книги — хороший варіант, який допоможе перейняти досвід інших фахівців, дізнатися про нові техніки та «фішки», а також підтримувати поточні знання.
Зарплата графдизу залежить від компанії, навантаження, досвіду роботи та портфоліо. Різновид дизайну сам не сильно впливає на зарплату. Вартість розраховується з кількості годин, необхідних виконання завдання. У середньому, місячна зарплата графічного дизайнера рівня Junior в Україні становить від 20 тисяч грн. У великих відомих агенціях дизайнер може отримувати від $1000–3000.
Відповідно до Бюро статистики праці, середня річна зарплата графічних дизайнерів у світі становить $50 370. Це визначили на основі заробітної плати міддлів та фахівців рівня Senior.
Кажуть, що зараз «кожен другий дизайнер — якщо не UI/UX-, то графічний точно». Це не так, на ринку не вистачає фахівців, а агентствам зазвичай доводиться довго шукати графдизайнера з гарним портфоліо до штату.
Графічний дизайнер-початківець може зрости до рівня провідного дизайнера ( Senior ). Він може доручити та проконтролювати завдання у проекті з невеликою командою, пише статті, веде експертний блог, може передати знання за спеціальністю, має знання у суміжних областях.
Наступний кар'єрний ступінь - арт-директор . Це начальник мистецького, творчого відділу чи медіа-проекту. Також можливе зростання до дизайнера-співвласника студії (CEO). Він управляє компанією та персоналом, володіє бізнес-компетенціями та контролює всі процеси: від найму співробітника до просування.
Згідно з дослідженнями в Англії та США, ринок дизайну тільки зростатиме. Дослідники прогнозують, що найсильніше розвиватимуться сфери, пов'язані з мобільними додатками, веб-дизайном та розробкою. В індустрії дизайну в найближчі 10 років з'являться нові напрямки та професії.